"O zmianach, które mają sens. Teoria praktyce, praktyka - teorii"
Nr rejestracyjny: POPUL/SP/0112/2024/02
Nazwa programu i moduł: Społeczna odpowiedzialność nauki II - Popularyzacja nauki
Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Zielonogórskiego ma zaszczyt zaprosić do udziału w Sympozjum naukowo-praktycznym pt. O zmianach, które mają sens. Teoria praktyce, praktyka – teorii.
Sympozjum odbędzie się w dniach 4-5 kwietnia 2025r. w budynku Uniwersytetu Zielonogórskiego (A-29) przy ul. prof. Z. Szafrana 4a w Zielonej Górze.
Założenia i cele sympozjum
Sympozjum naukowo-praktyczne odpowiada na jedno z priorytetowych wyzwań dla systemu edukacji w zakresie przygotowania kadr do inicjowania i wdrażania zmian, innowacji prowadzących do wysokiej jakości edukacji w warunkach postępującej globalizacji. Wynikają z tego poważne wyzwania wobec kształcenia nauczycieli oraz systemu edukacji formalnej, w tym przygotowania kadr do rozumienia sensu zmian, ich uwarunkowań oraz znaczenia w kształtowaniu wysokiej jakości edukacji.
W wymiarze teoretycznym, sympozjum skupia się na kategorii zmian, które w rzeczywistości edukacyjnej mają sens. Przyjmujemy holistyczne podejście do zmiany edukacyjnej i naukowe fundamenty budujemy na teorii zmiany edukacyjnej (Fullan, Hargreaves) , która może być realizowana (wdrażana) na trzech głównych poziomach systemu edukacyjnego: makro, mezo i mikro. Może zatem angażować różne podmioty edukacyjne osadzone administracyjnie na trzech poziomach.
Zamysłem organizatorów jest połączenie zdiagnozowanego stanu praktyki edukacyjnej z propozycjami zmian i doskonalenia wybranych jej obszarów, wynikających z zastosowania teorii pedagogicznych. Testem poprawności każdej teorii jest bowiem jej zdolność do przewidywania wyników, przede wszystkim tych, które wynikają ze stawianych w teorii założeń. Ukazuje to ciągłe przenikanie teorii, badań i praktyki, istniejących w ścisłym, nierozerwalnym związku. Wynika z tego – orientacja na rozumienie zmian (aspekty teoretyczne) oraz skuteczne wdrożenie (aspekty praktyczne), które łącznie mają prowadzić do rozwoju wysoce efektywnego systemu edukacji - edukacji światowej klasy.
Sympozjum będzie okazją do podzielenia się najnowszym stanem nauki: teorii i badań (osiągnięć na poziomie światowym) na podjęty temat oraz stanowić będzie platformę wspólnego poszukiwania nowych rozwiązań na rzecz poprawy jakości edukacji w Polsce. Celem praktycznym jest próba podjęcia analiz wdrożeniowych na temat tego w jakich obszarach i w jaki sposób można skutecznie inicjować i prowadzić zmiany na 3 poziomach (makro, mezo i mikro) zarządzania system edukacji. Jak osiągnąć efekt synergii w skuteczności wprowadzania zmian wynikający ze współpracy MNiSW, MEN, uczelni, szkół, nauczycieli na poziomie koncepcyjnym i wdrożeniowym, żeby efektywniej zadbać o jakość i efektywność edukacji w osiągnięciu poziomu systemu edukacji jako światowej klasy?
Cele sympozjum
Sympozjum skierowane jest do wszystkich zainteresowanych zmianą, poprawą rodzimej edukacji: nauczycielek oraz nauczycieli akademickich, jak również nauczycieli szkół oraz administracji oświatowej zaangażowanych w działania na rzecz poprawy jakości i efektywności edukacji, studentek i studentów – przyszłych nauczycieli, działaczy oświatowych, społecznych liderów zmiany edukacyjnej, badaczek i badaczy zajmujących się zmianą edukacyjną i jej uwarunkowaniami.