rekrutacja.png
Rekrutacja
Więcej

O zmianach, które mają sens. Teoria praktyce, praktyka – teorii

sympozjum-1.jpg

Sympozjum naukowo-praktyczne

"O zmianach, które mają sens. Teoria praktyce, praktyka - teorii"

Nr rejestracyjny: POPUL/SP/0112/2024/02

Nazwa programu i moduł: Społeczna odpowiedzialność nauki II - Popularyzacja nauki

logoprojekt.png

Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Zielonogórskiego ma zaszczyt zaprosić do udziału w Sympozjum naukowo-praktycznym pt. O zmianach, które mają sens. Teoria praktyce, praktyka – teorii.

Sympozjum odbędzie się w dniach 4-5 kwietnia 2025r. w budynku Uniwersytetu Zielonogórskiego (A-29) przy ul. prof. Z. Szafrana 4a w Zielonej Górze.  



1. Założenia i cele sympozjum

nowe_logo_z_napisem.pngSympozjum naukowo-praktyczne odpowiada na jedno z priorytetowych wyzwań dla systemu edukacji w zakresie przygotowania kadr do inicjowania i wdrażania zmian, innowacji prowadzących do wysokiej jakości edukacji w warunkach postępującej globalizacji. Wynikają z tego poważne wyzwania wobec kształcenia nauczycieli oraz systemu edukacji formalnej, w tym przygotowania kadr do rozumienia sensu zmian, ich uwarunkowań oraz znaczenia w kształtowaniu wysokiej jakości edukacji.

W wymiarze teoretycznym, sympozjum skupia się na kategorii zmian, które w rzeczywistości edukacyjnej mają sens. Przyjmujemy holistyczne podejście do zmiany edukacyjnej i naukowe fundamenty budujemy na teorii zmiany edukacyjnej (Fullan, Hargreaves) , która może być realizowana (wdrażana) na trzech głównych poziomach systemu edukacyjnego: makro, mezo i mikro. Może zatem angażować różne podmioty edukacyjne osadzone administracyjnie na trzech poziomach.

Zamysłem organizatorów jest połączenie zdiagnozowanego stanu praktyki edukacyjnej z propozycjami zmian i doskonalenia wybranych jej obszarów, wynikających z zastosowania teorii pedagogicznych. Testem poprawności każdej teorii jest bowiem jej zdolność do przewidywania wyników, przede wszystkim tych, które wynikają ze stawianych w teorii założeń. Ukazuje to ciągłe przenikanie teorii, badań i praktyki, istniejących w ścisłym, nierozerwalnym związku. Wynika z tego – orientacja na rozumienie zmian (aspekty teoretyczne) oraz skuteczne wdrożenie (aspekty praktyczne), które łącznie mają prowadzić do rozwoju wysoce efektywnego systemu edukacji - edukacji światowej klasy.

Sympozjum będzie okazją do podzielenia się najnowszym stanem nauki: teorii i badań (osiągnięć na poziomie światowym) na podjęty temat oraz stanowić będzie platformę wspólnego poszukiwania nowych rozwiązań na rzecz poprawy jakości edukacji w Polsce. Celem praktycznym jest próba podjęcia analiz wdrożeniowych na temat tego w jakich obszarach i w jaki sposób można skutecznie inicjować i prowadzić zmiany na 3 poziomach (makro, mezo i mikro) zarządzania system edukacji. Jak osiągnąć efekt synergii w skuteczności wprowadzania zmian wynikający ze współpracy MNiSW, MEN, uczelni, szkół, nauczycieli na poziomie koncepcyjnym i wdrożeniowym, żeby efektywniej zadbać o jakość i efektywność edukacji w osiągnięciu poziomu systemu edukacji jako światowej klasy?

 Cele sympozjum

  1. Diagnoza edukacyjnej rzeczywistości w obszarze inicjowania i wprowadzania trwałych zmian zorientowanych na jakość i efektowność edukacji.
  2. Określenie perspektyw edukacyjnych i rozwojowych w kontekście jakości i efektywności procesów edukacyjnych i rozwojowych w szkole jako organizacji w odniesieniu do potencjału jednostkowego-nauczyciela i wspólnotowego - podmiotów edukacji.
  3. Wsparcie nauczycieli oraz przyszłych nauczycieli w podejmowaniu zmian w edukacji szkolnej (rozwój potencjału innowacyjnego).
  4. Upowszechniania znaczenia badań i teorii dla praktyki - wykorzystania w codziennej pracy nauczycieli, zgodnie z zasadą: Teoria - praktyce, praktyka - teorii.

Sympozjum skierowane jest do wszystkich zainteresowanych zmianą, poprawą rodzimej edukacji: nauczycielek oraz nauczycieli akademickich, jak również nauczycieli szkół oraz administracji oświatowej zaangażowanych w działania na rzecz poprawy jakości i efektywności edukacji, studentek i studentów – przyszłych nauczycieli, działaczy oświatowych, społecznych liderów zmiany edukacyjnej, badaczek i badaczy zajmujących się zmianą edukacyjną i jej uwarunkowaniami.

Powrót


2. Program sympozjum

nowe_logo_z_napisem.png4.04. 2025r.
9.00 - 10.00 Rejestracja Uczestniczek i Uczestników sympozjum
Powitalny bufet kawowy
10:00 - 10:30 Otwarcie sympozjum naukowo-praktycznego, powitanie gości i wystąpienia okolicznościowe
10:30 - 13:30 Wystąpienia plenarne i panel dyskusyjny: Zmiany edukacyjne i ich uwarunkowania na poziomie makro, mezo i mikro

  • Inetta Nowosad, Globalne reformy -  trendy wyznaczające kierunek zmian systemów edukacji?
  • Ewa Filipiak, Budowanie sieci kultury uczenia się opartego na współkonstruowaniu. Ramy teoretyczne. Kategorie. Rozwiązania 
  • Ewa Radanowicz, Zmiana w szkole, szkoła w zmianie - o krokach milowych i punktach krytycznych słów kilka
  • Danuta Uryga, Marta Wiatr, Ta szkoła się rusza! Szkoła w ujęciu teorii światów społecznych
  • Sylwia Jaskulska, Sens oceniania zachowania uczniów i uczennic na stopień

13.30 - 14:30 Obiad
14:30 - 16:00 Warsztaty: Małe zmiany mają miejsce w dużej zmianie, cz. I 
16:30 - 17:00 Przerwa kawowa
17:00 - 18:30 Warsztaty, Małe zmiany mają miejsce w dużej zmianie, II
9:00 Uroczysta kolacja, połączona z sesją plakatową – związki teorii i praktyki  (autorzy: pracownicy UZ i studenci)

05. 04. 2025r.
9:00 - 11:30 Wystąpienia plenarne i panel dyskusyjny: Procesy interpersonalne jako cel i źródło zmian. Zmiany na poziomie mikro -szkoły i klasy szkolnej

  • Mirosława Nowak-Dziemianowicz, Indywidualizm i wspólnotowość w edukacji – źródło konfliktów czy szansa na rozwój?
  • Małgorzata Cywińska, Konflikt interpersonalny jako konstruktywna zmiana w życiu jednostki
  • Kinga Kuszak, Jak nie zabijać dziecięcej ciekawości? O rozmowach z dziećmi
  • Mirosław Kowalski, (R)ewolucja w szkole? Sztuczna inteligencja (AI) w roli nauczyciela
  • Marzenna Magda-Adamowicz, Twórczy nauczyciel - lider zmian

11:30- 12:00 Przerwa kawowa
12:00 - 13:30 Warsztaty: Małe zmiany mają miejsce w dużej zmianie, III
13:30 - 14:15 Obiad
14:30 - 16:00 Warsztaty:Małe zmiany mają miejsce w dużej zmianie, IV
15:30 - 16:00 Podsumowanie sympozjum

Powrót


3. Zasady uczestnictwa i zgłoszenie udziału

nowe_logo_z_napisem.pngSympozjum skierowane jest do wszystkich zainteresowanych zmianą, poprawą rodzimej edukacji: nauczycielek oraz nauczycieli akademickich, jak również nauczycieli szkół oraz administracji oświatowej zaangażowanych w działania na rzecz poprawy jakości i efektywności edukacji, studentek i studentów – przyszłych nauczycieli, działaczy oświatowych, społecznych liderów zmiany edukacyjnej, badaczek i badaczy zajmujących się zmianą edukacyjną i jej uwarunkowaniami.

Sympozjum prowadzone jest w trybie stacjonarnym, ze względu na ograniczoną liczbę miejsc (120 osób) o uczestnictwie decyduje kolejność zgłoszeń. Po uzyskaniu pełnej liczny uczestników system zostanie zablokowany.

Zgłoszenia przyjmujemy w terminie od 10.02 do 10.03.2025.

W trakcje obrad stacjonarnych zapewniamy uczestnikom catering, w tym przerwy kawowe i obiad oraz 4.04.2025r. uroczystą kolację. O miejscu poinformujemy w późniejszym terminie.

Udział w sympozjum jest bezpłatny. Organizator nie zapewnia noclegu ani nie zwraca kosztów podróży. Zgłoszenie udziału w sympozjum wiąże się z podpisaniem klauzuli RODO i przekazaniem jej w zgłoszeniu. 

W razie pytań zapraszamy do kontaktu ozmianach@ipp.uz.zgora.pl

Powrót


4. Komitet naukowo-organizacyjny

nowe_logo_z_napisem.pngKomitet naukowy

  • prof. dr hab. Inetta Nowosad (Uniwersytet Zielonogórski) - Przewodnicząca komitetu

  • prof. dr hab. Małgorzata Cywińska (UAM w Poznaniu)
  • prof. dr hab. Ewa Filipiak (UKW w Bydgoszczy)
  • prof. dr hab. Mirosława Nowak-Dziemianowicz (Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej)
  • dr hab. Sylwia Jaskulska, prof. UAM (UAM w Poznaniu)
  • dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ (Uniwersytet Zielonogórski)
  • dr hab. Kinga Kuszak, prof. UAM (UAM w Poznaniu)
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (Uniwersytet Zielonogórski)
  • dr hab. Danuta Uryga, prof. APS (Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie)
  • mgr Ewa Radanowicz, ruch "Wiosna Edukacji"

Komitet organizacyjny

  • dr Iwona Banach
  • dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
  • dr Ewa Nowicka
  • inż. Tomasz Kaczmarek

Powrót


5. Streszczenia wystąpień i warsztatów

nowe_logo_z_napisem.pngW ramach wystąpień plenarnych w bloku nt: "Zmiany edukacyjne i ich uwarunkowania na poziomie makro, mezo i mikro" zaplanowane są następujące tematy wystąpień:
Dzień pierwszy 04. 04. 2025r.

  • Inetta Nowosad, Globalne reformy - trendy wyznaczające kierunek zmian systemów edukacji?
    Wystąpienie stanowi refleksję nad współcześnie dokonującymi się w świecie procesami reform. Od lat 90. XX wieku w większość państw świata zaczęła wprowadzać podobne pakiety reform, które odpowiadają zmianom w gospodarce światowej. Fiński ekspert ds. edukacji, Pasi Sahlberg twierdzi, że kombinacje zmian inicjowane w reformach edukacyjnych wszczęły proces, który nazywa „ruchem na rzecz reformy edukacji globalnej” lub w skrócie GERM (Global Educational Reform Movement). Zjawisko to zostało od 2000 roku wzmocnione publikacjami rezultatów badań PISA i wyłoniło „błędne koło” reform w cyklu „pogoni” za poprawą miejsc rankingowych. Można przyjąć, że podobne pakiety reform  podróżują po świecie i zdają się nie do zatrzymania. Tempo i zakres rozprzestrzeniających się reform  wzmacnia międzynarodowy biznes edukacyjny, w tym OECD i Bank Światowy. W wystąpieniu wykazano główne cechy GERM, uwarunkowania przejmowania ich przez rządy państw oraz skutki, przekształcające środowisko edukacyjne i polityczno-oświatowe
  • Ewa Filipiak, Budowanie sieci kultury uczenia się opartego na współkonstruowaniu. Ramy teoretyczne. Kategorie. Rozwiązania
    Otwarcie kultury szkoły na nową jakość, przekraczanie wcześniej ustalonych pragmatycznych wzorów działania, zmiana stylu myślenia i działania nauczycieli jest możliwa. Kultura szkoły nie  może być reformowana z zewnątrz .W wystąpieniu poddam analizie problem natury uczenia się nauczycieli w sieci, zwracając uwagę na specyfikę i złożoność procesu kolektywnego wytwarzania wiedzy, wartość podejmowanych aktywności, konwersację uczącą, umożliwiającą pomyślenie na nowo (re-imagining) pedagogiki szkoły, przedstawię specyficzne  narzędzia i strategie, niezbędne do wyposażenia poznawczej skrzynki z narzędziami nauczyciela i ich zastosowanie w wybranych sieciach uczących się profesjonalistów. Pedagogika sieci wzajemnego uczenia się, które wykracza poza granice szkół, umożliwia  nauczycielom radzenie sobie ze złożonością nauczania i uczenia się, podnosi jakość i rozwija profesjonalną wiedzę , jest fundamentem dla projektowania nauczania opartego na „danych empirycznych”, jest elementem Szkoły Zmiany.
  • Ewa Radanowicz, Zmiana w szkole, szkoła w zmianie - o krokach milowych i punktach krytycznych słów kilka
  • Danuta Uryga, Marta Wiatr, Ta szkoła się rusza! Szkoła w ujęciu teorii światów społecznych
    W wystąpieniu wykorzystano koncepcję światów społecznych (Shibutani, Strauss, Clarke) do ukazania dynamiki i skuteczności wprowadzanych zmian w środowisku szkolnym. Koncepcja światów społecznych pozwala badać oddolne procesy zmian na poziomie ludzkiego doświadczenia, jednocześnie wykraczając poza indywidualne znaczenia do zbiorowych konstrukcji. Możliwość praktycznego zastosowania koncepcji została zweryfikowana badaniami, których rezultaty zostaną zaprezentowane. Celem wystąpienia jest wzmożenie refleksji i dyskusji na temat zmian edukacyjnych.
  • Sylwia Jaskulska, Sens oceniania zachowania?
    Sens oceniania zachowania uczniów i uczennic na stopień
    Zachowanie uczniów i uczennic jest w Polsce oceniane na stopień. Proces oceniania zachowania jest umocowany i opisany w prawie oświatowym, a szkoły sięgają po bogaty wachlarz praktyk związanych z tym procesem. Stan faktyczny, zatem różne sposoby oceniania zachowania, można poznać analizując zapisy szkolnych statutów i szkoloną rzeczywistość. Istotne wydaje się jednak także (a może przede wszystkim) pytanie o sens oceniania zachowania. Czy, jakie i dla kogo ma ono znaczenie i wartość? Czemu i komu ono służy? Czy jest sensowne, to znaczy zgodne (z czym?) i celowe? Przyjmując porządek, który nadaje rozważaniom obranie za ramę teoretyczną kategorii „sensu” można stawiać te i inne pytania w odniesieniu do fenomenu oceny zachowania, co jest celem mojego wystąpienia. Odpowiedzi sformułuję odnosząc się do wyników badań, a także do własnych doświadczeń jako autorki opracowań naukowych i praktycznych w tematyce oceniania wewnątrzszkolnego jak i osoby szkolącej Rady Pedagogiczne w tym zakresie.

Dzień drugi 05. 04. 2025r. 

  • Mirosława Nowak-Dziemianowicz, Indywidualizm i wspólnotowość w edukacji – źródło konfliktów czy szansa na rozwój?
  • Małgorzata Cywińska, Konflikt interpersonalny jako konstruktywna zmiana w życiu jednostki
    Konfliktom interpersonalnym przypisuje się najczęściej pejoratywny charakter. Tymczasem mogą one mieć także konstruktywny wymiar zarówno w życiu dorosłych, jak i dzieci. Tenże wymiar odzwierciedla wypracowywanie rozwiązania kwestii spornych, które wzbogaca intelektualnie, emocjonalnie i społecznie jednostki. Dlatego też nabycie kompetencji w zakresie konstruktywnego radzenia sobie ze sporami jest nie do przecenienia. Niezmiernie istotne przy tym jest, że konflikty interpersonalne stanowią naturalny przejaw naszej egzystencji, bowiem są skutkiem występowania różnic między ludźmi; różnic stanowiących o indywidualności i autentyczności jednostek, implikując nieuchronność i ponadczasowość zjawisk konfliktowych.
  • Kinga Kuszak, Jak nie zabijać dziecięcej ciekawości? O rozmowach z dziećmi
    W trakcie wykładu zostanie podjęte zagadnienie rozmów z dziećmi w kontekście pytań, które stawiają sobie i dorosłym. Zastanowimy się, jak odpowiadać na różne, często trudne pytania. Spróbujemy też odpowiedzieć, czy każde dziecięce pytanie wymaga naszej odpowiedzi. Podejmiemy też wątek słuchania dzieci i umiejętności słuchania siebie na wzajem.
  • Mirosław Kowalski, (R)ewolucja w szkole? Sztuczna inteligencja (AI) w roli nauczyciela
  • Marzenna Magda-Adamowicz, Twórczy nauczyciel - lider zmian

Warsztaty

W ramach warsztatów nt: "Małe działania mają miejsce w dużej zmianie" eksponują walor zmian wdrażanych przez nauczycieli. Są to zmiany ściśle ze sobą powiązane – funkcjonujące we współzależności, Są to zmiany na poziomie wdrożeniowym, o bezpośrednim wymiarze praktycznym, przekształcającym szkolną (klasy szkolnej) codzienność.

Dzień pierwszy 04. 04. 2025r.

  • Justyna Bober, O działalności ruchu Wiosna Edukacji
  • Inetta Nowosad, Pierwsze zebranie z rodzicami – jak zainicjować współpracę?
    Celem warsztatu jest wypracowanie poprawnych warunków pod współpracę z rodzicami; wykształcenie krytycznego oglądu ofert scenariuszy zebrań z rodzicami, w efekcie ustalenie koncepcji pierwszego zebrania jako wyjściowego pod dalszą współpracę z rodzicami. Podstawą teoretyczną warsztatu są założenia teorii behawioralnego potwierdzania oczekiwań lub inaczej z efektu samospełniania się przepowiedni (efekt Pigmaliona). Przez pryzmat teorii oczekiwań uczestnicy warsztatu zostaną przeprowadzeni przez fazy pierwszego spotkania. Bazą warsztatu będą scenariusze pierwszych zebrań z rodzicami, które są oferowane nauczycielom do zastosowania. Uczestnicy warsztatu będą mogli ocenić wartość merytoryczną scenariuszy, wykazać błędy w nich zawarte celem ich eliminacji i budowania poprawnych relacji z rodzicami uczniów. 
  • Klaudia Kassowska, Treningi twórczości w pracy nauczyciela z uczniami klas I-III 
    Celem warsztatu jest poznanie idei treningów twórczości i przeprowadzenie uczestników przez kolejne kroki w pracy z uczniem klas I-III. Warsztaty obejmą trzy bloki tematyczne: 1) specyfikę i rodzaje twórczości dziecięcej; 2) zasady prowadzenia treningu twórczości z dziećmi; 3) uczestnictwo w realizacji zadań do każdego etapu treningu twórczości: a) rozgrzewka twórcza, b) rozwijanie umiejętności interpersonalnych, c) rozwijanie zdolności twórczych, d) rozwijanie myślenia pytajnego, e) rozwijanie umiejętności twórczego przezwyciężania przeszkód.
  • Ewa Nowicka, Aplikacje internetowe pomocne w pracy zawodowej nauczyciela "Zaprojektuj kolorowe ćwiczenia dla uczniów"
    Warsztaty skierowane są dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, nauczycieli wszystkich przedmiotów klas IV-VIII, pedagogów, terapeutów i logopedów. Celem warsztatów jest przedstawienie i wyjaśnienie zasad projektowania i tworzenia dydaktycznych materiałów multimedialnych w dostępnych aplikacjach internetowych. Omówione aplikacje stanowią bardzo oryginalną pomoc w tworzeniu interaktywnych ćwiczeń multimedialnych, możliwych również do wydrukowania. Aplikacje są szczególnie pomocne podczas nauki przyjmującej formę zabawy. Stanowią interesujące narzędzie wspierające warsztat pracy nauczyciela podczas opracowania ćwiczeń, zadań i kart pracy dla uczniów. To oryginalny sposób stworzenia sprawdzianów, kartkówek i zadań. Dzięki różnorodności dostępnych szablonów w poszczególnych aplikacjach nauczyciel jest w stanie dopasować tworzone materiały, ćwiczenia i zadania do indywidualnych potrzeb uczących się.
  • Iwona Kopaczyńska, Mapy myśli – wizualizacja procesu zmiany
  • Renata Idzik, Matematyka w ruchu
  • Marta Wiatr, Badania w działaniu (action research) w praktyce

Dzień drugi 05. 04. 2025r. 

  • Karolina Domagalska, Kto i dlaczego zostaje liderem zmian w placówce?
  • Rybińska Anna, Nie taki diabeł straszny…, czyli o współpracy środowiska przedszkolnego/szkolnego, rodzinnego i lokalnego na rzecz wspomagania harmonijnego rozwoju dziecka
    Celem warsztatu jest zrozumienie efektu synergicznego współpracy. Punktem wyjścia są teoretyczne i prawne uwarunkowania współpracy środowiska przedszkolnego /szkolnego, rodzinnego oraz lokalnego, w celu rozpoznania zasad właściwej współpracy. Ważnym aspektem jest dookreślenie roli nauczyciela jako animatora współpracy środowisk na rzecz wspierania rozwoju dziecka. Dookreślenie szans współpracy i pokonywania trudności zostanie podbudowane przykładami rozwiązań praktycznych.
  • Jarosław Wagner, Nowe zagrożenia w sieci Internet w pracy nauczyciela
    Warsztaty dotyczą najnowszych zjawisk i zagrożeń pojawiających się w sieci Internet, które wpływają na wiarygodność publikowanych w sieci informacji oraz powodują wyłudzenie informacji od użytkownika lub kradzież tożsamości. Głównymi punktami wystąpienia będą zagadnienia związane z fake newsami, bańką filtrującą, tubą pogłosową, clikbite, deefake, boty (w tym chatgpt), trole. Celem wystąpienia jest pobudzenie do krytycznego oglądu informacji ogólnie dostępnych w sieci Internet.
  • Izabela Cytlak, Pieniądze i dzieci. Praktyczny przewodnik po edukacji ekonomicznej dla dzieci młodszych
    Warsztat jest ukierunkowany na wyzwalanie inwencji uczniów i podstaw przedsiębiorczości. Podstawą jest wykorzystanie metody projektowej w tworzeniu sytuacji poszukiwania przez dzieci praktycznych rozwiązań w osiąganiu zakładanych celów (marzeń), wykorzystywania możliwości i pokonywania barier. Uczestnicy warsztatu będą pracować zgodnie z opracowaną innowacją edukacyjną z zakresu przedsiębiorczości, która ukazała się w formie publikacji pt. Przedsiębiorcza Puszcza, czyli ekonomia dla dzieci młodszych oraz dedykowanego do pracy z dziećmi Narzędziownika ekonomicznego, będącego praktycznym dopełnieniem książki.
  • Marzanna Farnicka, Rozpoznawanie i pokonywanie ukrytych barier w relacjach interpersonalnych
  • Anita Famuła, Trudne zachowania rodziców – jak sobie z nimi radzić?
  • Lidia Kataryńczuk-Mania, Techniki relaksacyjne w pracy nauczyciela

Powrót


6. Informacje o naszych prelegentach

nowe_logo_z_napisem.pngSylwia Jaskulska, prof. UAM dr hab., pedagożka, pracuje na stanowisku profesora w Pracowni Pedagogiki Szkolnej na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Prodziekan Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Autorka, współautorka i współredaktorka kilku książek o szkole, na przykład „Ocenianie zachowania. Jak robić to lepiej? Trzy modele oceniania zachowania z komentarzem”. Członkini Rady Programowej Ośrodka Koordynacyjno-Programowego Kształcenia Nauczycieli. Zastępczyni redaktor naczelnej „Rocznika Pedagogicznego”. Prowadzi stronę na FB: Sylwia Jaskulska-Spotkania Edukacyjne.

Ewa Maria Filipiak, pedagog, profesor zwyczajny Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, kierownik Katedry Dydaktyki i Studiów nad Kulturą Edukacji. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół edukacji jako czynnika rozwoju jednostki, w szczególności dotyczą problemu rozwijania zdolności uczenia się oraz dydaktycznych aplikacji socjokulturowych koncepcji Lwa S.Wygotskiego  i Jerome’a Brunera. Animator pedagogii Celestyna Freineta w Polsce. Autorka i współautorka licznych publikacji z zakresu dydaktyki i pedagogiki wczesnoszkolnej. m.in. Nauczanie rozwijające we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego. Od teorii do zmiany w praktyce; cyklu wydawniczego Z Wygotskim i Brunerem w tle. Rozwijanie zdolności uczenia; Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Za swoją działalność otrzymała wiele nagród i wyróżnień, m.in.  Nagrodę Indywidualną Ministra Edukacji i Sportu za książkę „Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym”, Nagrodę Indywidualna Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia dydaktyczne, Skrzydła Wyobraźni, nagrodę za szczególne osiągnięcia w działalności innowacyjnej dla edukacji przyznaną przez Łódzki ruch nowatorstwa pedagogicznego, nagrodę marszałka województwa kujawsko-pomorskiego w dziedzinie Edukacja za wybitne osiągnięcia w działalności innowacyjnej dla edukacji, kształcenie nauczycieli- liderów zmiany edukacyjnej.

Powrót

Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego" POWR.03.05.0-00-00-Z014/18