2-letnie studia stacjonarne i niestacjonarne, prowadzące do tytułu zawodowego magistra
Celem kształcenia na studiach drugiego stopnia na kierunku pedagogika jest poszerzenie kompetencji studenta w obszarze pedagogiki i jej subdyscyplin, przygotowanie go do pracy zawodowej oraz prowadzenia badań naukowych. Studenci wybierają specjalność, której ukończenie poszerzy ich kompetencje zawodowe. Absolwenci są przygotowani do aktywności w różnych obszarach działań edukacyjnych oraz do pracy w: szkolnictwie i placówkach oświatowych, placówkach opiekuńczo-wychowawczych, systemie pomocy społecznej, poradniach specjalistycznych, administracji państwowej i samorządowej, służbie zdrowia, a także instytucjach profilaktyki społecznej i wymiaru sprawiedliwości oraz w służbach mundurowych. Absolwentom studiów pierwszego stopnia, których program uwzględniał przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela, studia drugiego stopnia dają możliwość uzyskania uprawnień do prowadzenia zajęć we wszystkich typach szkół i rodzajach placówek. Są przygotowani do prowadzenia indywidualnej praktyki pedagogicznej oraz podejmowania ról kierowniczych w placówkach oświatowych. Absolwenci studiów drugiego stopnia na kierunku pedagogika są przygotowani do prowadzenia działalności naukowo-badawczej oraz podjęcia studiów trzeciego stopnia w obszarze nauk społecznych lub humanistycznych. Poniższe opisy przygotowania zawodowego w ramach poszczególnych specjalności nie są równoważne z uprawnieniami do wykonywania zawodu, które określają ustawy branżowe.
Studia drugiego stopnia na specjalności animacja kultury z profilem artystycznym – teatr kształcą pedagogów czasu wolnego, animatorów aktywności kulturalnej różnych kategorii społecznych, opiekunów amatorskich zespołów artystycznych, moderatorów interakcji społecznej w grupach i środowisku lokalnym. Absolwenci są w szczególności przygotowani do pracy w wielodziedzinowych instytucjach kultury, a także w ograniczonym zakresie do pracy w innych instytucjach kultury i mediach. Dodatkowo absolwenci studiów drugiego stopnia są przygotowani do prowadzenia badań terenowych – monograficznych, sondażowych, biograficznych i badań w działaniu oraz prowadzenia zajęć warsztatowych w wybranej dziedzinie kultury symbolicznej. Absolwent może być zatrudniony m.in. w instytucjach kultury, administracji samorządowej i państwowej, lokalnych mediach (prasa, radio, telewizja), instytucjach oświatowych, np. do realizacji zajęć pozalekcyjnych (po spełnieniu wymogów resortowych), agencjach usługowych (fotograficznych, filmowych, koncertowych), agencjach reklamowych, prywatnych szkołach artystycznych i innych instytucjach edukacji artystycznej, w działach marketingu firm prywatnych i państwowych. Absolwent animacji kultury może prowadzić również samodzielną działalność artystyczną lub prywatną działalność gospodarczą w obszarze aktywności wolnoczasowej.
Do podjęcia studiów na tej specjalności uprawniona jest osoba, która ukończyła studia pierwszego stopnia lub studia magisterskie na kierunku pedagogika o specjalności logopedycznej lub kierunek logopedia (minimum 800 godzin kształcenia logopedycznego) Studia II stopnia logopedia realizowane na kierunku Pedagogika są przeznaczone dla osób chcących uzyskać wiedzę i umiejętności praktyczne przygotowujące ich do wykonywania zawodu logopedy. Absolwent zdobywa wiedzę teoretyczną i praktyczne umiejętności, niezbędne w prowadzeniu interwencji logopedycznych, polegających na profilaktyce logopedycznej, identyfikacji zaburzeń zdolności komunikacyjnych (diagnostyka logopedyczna) oraz eliminowaniu lub łagodzeniu ich objawów (terapia logopedyczna). Podstawa prawna
Absolwent studiów II stopnia na specjalności pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka jest wyposażony w pogłębioną wiedzę i umiejętności w zakresie rozumienia i analizowania pracy opiekuńczo-wychowawczej w szeroko rozumianym środowisku społecznym, np. w instytucjach oświatowo-wychowawczych, pomocy społecznej, organizacjach pozarządowych oraz pracy profilaktycznej z dziećmi i młodzieżą. Jest przygotowany do diagnozowania, rozumienia i podejmowania działalności wspomagającej rozwój dziecka i współpracy ze służbami wspierającymi dziecko i rodzinę uwzględniając kontekst współczesnych tendencji, kontekstów i problemów pedagogicznych w Polsce i na świecie. Dodatkowo absolwenci studiów drugiego stopnia są przygotowani do prowadzenia działalności naukowo-badawczej w obszarze pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej i profilaktyki społecznej.
dodatkowe informacje o specjalności Absolwent tej specjalności jest przygotowany do samodzielnego diagnozowania i rozwiązywania teoretycznych i praktycznych problemów z obszaru pomocy społecznej. Uzyskuje także podstawowe kompetencje w zakresie prowadzenia grup socjoterapeutycznych i edukacyjno-rozwojowych. Jest przygotowywany do pracy (po spełnieniu wymogów resortowych) w instytucjach pomocy społecznej, w instytucjach oświaty i wychowania, w poradniach oraz instytucjach prowadzących działalność profilaktyczną. Podejmując studia na specjalności pomoc społeczna i socjoterapia nauczysz się:
Absolwent tej specjalności poza pogłębioną wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, uzyskuje szersze podstawy teoretyczne i praktyczne do realizacji terapii specjalistycznej w wybranych obszarach oraz projektowania, wdrażania i ewaluacji lokalnych oraz szkolnych strategii profilaktycznych. Jest przygotowany do prowadzenia badań pedagogicznych oraz podjęcia studiów trzeciego stopnia. Dodatkowo, absolwent uzyskuje specjalistyczne umiejętności potrzebne do pracy resocjalizacyjnej i prowadzenia doradztwa z osobami o zróżnicowanych przejawach i stopniu niedostosowania społecznego w środowisku otwartym i instytucjach publicznych, np.: sądach (kuratorzy sądowi), kuratorskich ośrodkach pracy z młodzieżą, policyjnych izbach dziecka, ośrodkach resocjalizacji i terapii uzależnionych, ośrodkach socjoterapii, zakładach poprawczych oraz zakładach karnych i schroniskach dla nieletnich.