"O zmianach, które mają sens. Teoria praktyce, praktyka - teorii"
Nr rejestracyjny: POPUL/SP/0112/2024/02
Nazwa programu i moduł: Społeczna odpowiedzialność nauki II - Popularyzacja nauki
Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Zielonogórskiego ma zaszczyt zaprosić do udziału w Sympozjum naukowo-praktycznym pt. O zmianach, które mają sens. Teoria praktyce, praktyka – teorii.
Sympozjum odbędzie się w dniach 4-5 kwietnia 2025r. w budynku Uniwersytetu Zielonogórskiego (A-29) przy ul. prof. Z. Szafrana 4a w Zielonej Górze.
Informacje o naszych prelegentach
Justyna Bober, mgr nauczycielka języka polskiego i angielskiego, absolwentka studiów UMK w Toruniu i podyplomowych na kierunku neurodydaktyka WSB Bydgoszcz, nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach, tłumacz materiałów na Khan Academy, autorka kursów dla Operonu, ambasadorka Wiosny Edukacji, ambasadorka Wakeleta i Book Creatora, Canvy, edukatorka Nearpoda, MagicSchool pioneer, ekspert Microsoft MIEE, działa w SETI (inicjatywie nauczycieli języka angielskiego), należy do grupy Superbelfrzy RP.
Izabela Cytlak, drEkspertka w projektach z zakresu zarządzania oświatą, przedsiębiorczości, edukacji obywatelskiej i polityki oświatowej. Trenerka kompetencji biznesowych. Kierowniczka Laboratorium Polityki Oświatowej i Edukacji Obywatelskiej i Podyplomowych Studiów Zarządzania Oświatą na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Posiada doświadczenie we wdrażaniu projektów i innowacji edukacyjnych z zakresu przedsiębiorczości i edukacji ekonomicznej na różnych poziomach edukacji. Autorka krajowych i międzynarodowych analiz i diagnoz dotyczących kompetencji przedsiębiorczych. Współpracuje z ośrodkami naukowymi i edukacyjnymi w Finlandii, Norwegii, Hiszpanii, Czechach, Belgii, Włoszech, Indiach i Turcji. Współautorka otwartego kursu e-learningowego z zakresu przedsiębiorczości. Od wielu lat współtworzy ze Studentkami i Studentami wysokiej jakości materiały dydaktyczne dla edukacji. Współpracuje z instytucjami otoczenia biznesu wspierającymi działania przedsiębiorcze Młodych.
Członkini międzynarodowej organizacji European Network for Research and Development in Educational Leadership and Management (ENIRDELM).
Małgorzata Cywińska, profesor nauk społecznych, doktor habilitowany nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki – wychowania przedszkolnego i nauczania początkowego. Kierownik Zakładu Pedagogiki Dziecka na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Autorka, redaktorka książek, artykułów i rozpraw z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej szczególnie odnoszących się do trudnych sytuacji życiowych dzieci (sytuacji stresowych, sytuacji konfliktowych dzieci, ich sytuacji osamotnienia, odrzucenia rówieśniczego). Dorobek naukowy Autorki obejmuje również publikacje dotyczące aktywizowania rozwoju emocjonalno - społecznego i poznawczego dzieci w okresie średniego i późnego dzieciństwa. Organizatorka cyklicznych konferencji naukowych (międzynarodowych, ogólnopolskich) z zakresu sytuacji trudnych w okresie dzieciństwa. Członkini Zespołu Edukacji Elementarnej Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN oraz Światowej Organizacji Wychowania Przedszkolnego OMEP (członkini Rady Programowej OMEP Polska).
Karolina Domagalska, Liderka Dobrostanu, trener NODN Sensor. Zapala do działania i niekonwencjonalnych inicjatyw. Stara się zmieniać w szkołach utarte schematy na rzecz budowania wspólnot w oparciu o dobre relacje i wzajemny rozwój. Liderka zmiany, prelegentka podczas wydarzeń edukacyjnych w Polsce. Jest współautorką Kalendarza Drobnych Kroków, który pomaga wprowadzać dobrostan w szkole. Nauczycielka wychowania fizycznego Niepublicznego Liceum Ogólnokształcącego i Szkoły Podstawowej nr 3 im. Powstańców Wielkopolskich w Pleszewie. Autorka programu nauczania z wychowania fizycznego, promotor zdrowia. Inicjatorka projektów społecznych, działań na rzecz ludzi, społecznik. Jako ambasadorka Wiosny Edukacji z pasją i wytrwałością promuje pozytywne zmiany w obydwóch szkołach. Tutor i przyjaciel młodzieży, oddany wychowawca wprowadzający innowacyjne rozwiązania w swoich działaniach wychowawczych. Organizuje wiele dużych wydarzeń sportowych, rekreacyjnych i edukacyjnych w szkole i mieście. Jest trenerką zespołów aerobiku, przygotowuje uczniów do zawodów sportowych. Prywatnie mama dwóch synów, w tym jednego z niepełnosprawnościami – dlatego wrażliwość na drugiego człowieka jest dla niej zawsze niezwykle ważna.
Marzanna Farnicka,dr Psychologii, psycholog, psychoterapeuta, adiunkt w Instytucie Psychologii UZ, kierownik Pracowni Psychologii Rodziny; Członek grupy roboczej przy WHO dotyczącej poprawy jakości usług medycznych (MhGAp), trener metody PM+. Z pasją zarówno naukowo jak i praktycznie zajmuje się optymalizacją środowiska rozwojowego oraz wspieraniem procesów radzenia sobie ze stresem.
Ewa Maria Filipiak, pedagog, profesor zwyczajny Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, kierownik Katedry Dydaktyki i Studiów nad Kulturą Edukacji. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół edukacji jako czynnika rozwoju jednostki, w szczególności dotyczą problemu rozwijania zdolności uczenia się oraz dydaktycznych aplikacji socjokulturowych koncepcji Lwa S.Wygotskiego i Jerome’a Brunera. Animator pedagogii Celestyna Freineta w Polsce. Autorka i współautorka licznych publikacji z zakresu dydaktyki i pedagogiki wczesnoszkolnej. m.in. Nauczanie rozwijające we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego. Od teorii do zmiany w praktyce; cyklu wydawniczego Z Wygotskim i Brunerem w tle. Rozwijanie zdolności uczenia; Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Za swoją działalność otrzymała wiele nagród i wyróżnień, m.in. Nagrodę Indywidualną Ministra Edukacji i Sportu za książkę „Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym”, Nagrodę Indywidualna Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia dydaktyczne, Skrzydła Wyobraźni, nagrodę za szczególne osiągnięcia w działalności innowacyjnej dla edukacji przyznaną przez Łódzki ruch nowatorstwa pedagogicznego, nagrodę marszałka województwa kujawsko-pomorskiego w dziedzinie Edukacja za wybitne osiągnięcia w działalności innowacyjnej dla edukacji, kształcenie nauczycieli- liderów zmiany edukacyjnej.
Renata Idzik,nauczycielka wychowania przedszkolnego, terapeutka pedagogiczna, oligofrenopedagog. Trenerka, doradczyni, ekspert i autorka programów szkoleniowych w projektach skierowanych do nauczycieli przedszkoli, szkół oraz kadry zarządzającej. Od lat wspiera zarówno uczniów, jak i dorosłych w odkrywaniu swojego potencjału, łącząc tradycyjne metody nauczania z innowacyjnymi narzędziami cyfrowymi. Specjalizuje się w prowadzeniu warsztatów, szkoleń, które inspirują do kreatywnego myślenia i rozwoju kompetencji przyszłości.
Sylwia Jaskulska, prof. UAM dr hab. pedagożka, pracuje na stanowisku profesora w Pracowni Pedagogiki Szkolnej na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Prodziekan Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Autorka, współautorka i współredaktorka kilku książek o szkole, na przykład „Ocenianie zachowania. Jak robić to lepiej? Trzy modele oceniania zachowania z komentarzem”. Członkini Rady Programowej Ośrodka Koordynacyjno-Programowego Kształcenia Nauczycieli. Zastępczyni redaktor naczelnej „Rocznika Pedagogicznego”. Prowadzi stronę na FB: Sylwia Jaskulska-Spotkania Edukacyjne.
Klaudia Kasowska, doktor nauk społecznych, adiunkt w Zakładzie Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej Uniwersytetu Zielonogórskiego. Przewodnicząca Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego Oddział Zielona Góra, współopiekun Studenckiego Koła Naukowego Kooperacja. Napisała pracę doktorską nt. twórczości dzieci w języku angielskim, do badań wykorzystała autorski program „Let’s Speak English”. Obecnie jej zainteresowania badawcze koncentrują się na edukacji alternatywnej, szczególnie wykorzystaniu modelu outdoor education w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Prowadzi zajęcia dydaktyczne, również dla studentów zagranicznych z programu Erasmus+, z zakresu m.in. innowacji pedagogicznych, metodyki edukacji przedszkolnej, podstaw techniki, nauczania języka obcego w przedszkolu i klasach I-III.
Lidia Kataryńczuk-Mania, doktor habilitowany, profesor Uniwersytetu Zielonogórskiego, kierownik Pracowni Artystycznej w Zakładzie Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej, przewodnicząca Stowarzyszenia Muzykoterapeutów Polskich. Jest członkinią Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów (przewodnicząca rady naukowej), Polskiego Towarzystwa Edwina E. Gordona, Europejskiego Stowarzyszenia Masażystów Dźwiękiem, Związku Nauczycielstwa Polskiego, Lubuskiego Towarzystwa Naukowego. Współpracuje z wieloma ośrodkami naukowymi i edukacyjnymi w Polsce i za granicą, prowadząc wykłady, seminaria, warsztaty itp. (m.in. PWSZ w Głogowie, Akademia JP w Gorzowie, WOM, ODN w Zielonej Górze i in.). Od wielu lat zajmuję się edukacją muzyczną i terapią muzyczną w edukacji na wszystkich szczeblach nauczania, prowadząc zajęcia dydaktyczne oraz przygotowując przyszłych nauczycieli edukacji muzycznej, nauczania początkowego, pedagogów i psychologów. W swoim dorobku naukowym ma wiele artykułów, opracowań z zakresu szeroko pojętej pedagogiki muzycznej, specjalnej, muzykoterapii czy upowszechniania kultury muzycznej.
Obszary działalności naukowej: oświata publiczna, uspołecznienie w oświacie, polityka oświatowa samorządu terytorialnego, oddolna zmiana modelu szkoły publicznej, oddolne (rodzicielskie) inicjatywy społeczno-edukacyjne, aktywizm rodzicielski na rzecz osób LGBTQ. Członkini Zespołu Pedagogiki Szkoły KNP PAN (od 2020).
Jarosław Wagner, doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, magister zarządzania i marketingu, inżynier informatyki. Adiunkt w Zakładzie Mediów i Technologii Informacyjnych Instytutu Pedagogiki UZ. Specjalizuje się w zakresie pedagogiki i edukacji medialnej, zainteresowania naukowe skupiają się na problematyce i wpływie technologii informacyjnych na proces kształcenia, jej oddziaływań pedagogicznych oraz zagadnieniach kształcenia na odległość. Nauczyciel dyplomowany, praktyk zawodu. Ukończył studia podyplomowe w zakresie logistyki dla nauczycieli oraz studia podyplomowe z zakresu przygotowania pedagogicznego. W latach 2014-2020 prodziekan i dziekan Wydziału Pedagogiki, Psychologii i Socjologii Uniwersytetu Zielonogórskiego. Od 2020 pełnomocnik Rektora Uniwersytetu Zielonogórskiego ds. e-learningu i ewaluacji kształcenia. Administrator platformy edukacyjnej Moodle|UZ, administrator wydziałowego systemu ankietowego LimeSurvey oraz stron internetowych.