rekrutacja.png
Rekrutacja
Więcej

Projekt współpracy polsko-niemieckiej INTERREG zakończony!

projekt.jpg

Projekt współpracy polsko-niemieckiej INTERREG zakończony! Przedstawiamy Państwu wnioski:

Tytuł projektu: Polsko-niemiecka sieć innowacyjności wspierająca długofalowe i zrównoważone wzmocnienie regionu przygranicznego Sprewa-Nysa-Bóbr poprzez dopasowane do potrzeb kształcenie i zatrzymanie wykwalifikowanych pracowników w regionie - diagnoza szkód i zasobów

Osoby prowadzące projekt:

kierownik projektu -  Dr hab. Inetta Nowosad, Prof. UZ

Osoby współodpowiedzialne za projekt - Dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, Prof. UZ, dr Anita Famuła-Jurczak, Prof. UZ, dr Marzanna Farnicka

Projekt realizowany wspólnie z Członkiniami i Członkami studenckich kół naukowych: Kre@TYwni, Naukowe Koło Logopedyczne „Mowa bez wad”, Koło Naukowe „W dialogu”

Oddziaływania projektu na polityki horyzontalne UE

Jakość relacji społecznych ma kluczowe znaczenie w dobrych stosunkach partnerskich (sąsiedzkich). Wysoki poziom dobrostanu i zaangażowania ma znaczący wpływ nie tylko na odbudowę zrujnowanego skutkami pandemii zdrowia psychicznego jednostek,  ale jest również warunkiem - punktem wyjścia rozwoju zdrowych, satysfakcjonujących działań wspólnotowych i partnerstwa transgranicznego. Silne psychicznie, zrównoważone jednostki gotowe do wejścia w rynek pracy mogą włączyć się z zrównoważony rozwój regionu po obu stronach granicy - rozwój otwartego Euroregionu bez granic i stać się jego silnym zasobem radzącym sobie i wyzwalającym potencjał relacyjny w środowisku pracy. W efekcie wzmacniać komfort życia społecznego i atrakcyjność regionu. Projekt stanowić tu może ważny instrument  zarządzania środowiskiem społecznym i budowania otwartej wspólnoty akademickiej w wymiarze regionalnym.

Punktem wyjścia było rozpoznanie uwarunkowań przejawianego przez studentów (młodych ludzi przed podjęciem pracy zawodowej) zaangażowania w organizację (Uniwersytet a w przyszłości miejsce pracy) oraz odczuwanego ogólnego dobrostanu psychicznego w okresie schyłkowym pandemii covid-19.

Wnioski:

  1. Zaangażowanie studentów w organizację jest średnie (w sprawy uczelni angażują się lub kontaktują raz lub kilka razy w miesiącu). Około 20% studentów angażuje sie w sprawy innych studentów kilka razy w tygodniu lub codziennie.
  2. Dobrostan jest niższy, niż był przed pandemią, ale można określić/ nazwać go przeciętnym (średnia 6/10).
  3. Wykazywana przez studentów odporność jest przeciętna (2,6), również przywiązanie do organizacji jest przeciętne (3,5) - zachowawcze.
  4. To co pokazało badanie to, że zaangażowanie zwiększało się u starszych studentów i większe jest u tych, którzy mieszkają w większym mieście (dostępność).
  5. Można wskazać, że zaangażowanie jest związane z dostępnością i możliwością bezpośredniego udziału i fizycznym zaangażowaniem. 
  6. Można też wskazać, że studenci są optymistyczni i pozytywnie patrzą w przyszłość  (oczekują dobrych zmian)  i skutecznego  poradzenia sobie w przyszłości. 
  7. Warto jest podkreślić, że przywiązanie do Uniwersytetu jest wyższe u starszych studentów – zatem osoby, które w pierwszych latach miały doświadczenie realnych spotkań i nawiązania więzi – tego nie utraciły. 
  8. Pandemia nałożyła się na naturalne procesy i u osób starszych nie zmieniła zaangażowania i przywiązania, natomiast mogła zaburzyć proces przywiązywania się u osób młodszych. 
  9. Długofalowe konsekwencje są możliwe do korekcji bowiem poczucie dobrostanu wśród studentów wskazuje, że patrzą optymistycznie w przyszłość. Wobec tego możliwe jest stworzenie odpowiedniego środowiska odbudowy i wzmocnienia potencjału.

Projekt 618/22 otrzymał dofinansowanie udzielone przez Unię Europejską z Programu Współpracy INTERREG V A Brandenburgia – Polska 2014-2020.

Projekttitel: Deutsch-Polnisches Innovationsnetzwerk zur nachhaltigen Stärkung der Grenzregion Spree-Neiße-Bober durch die bedarfsgerechte Qualifizierung und Bindung von Fachkräften für die Region. Schadens-und Ressourcenanalyse

Projektleiterin - Dr. Habil. Inetta Nowosad, Prof. UZ

Mitverantwortliche für das Projekt: Dr. Habil. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, Prof. UZ; Dr. Anita Famuła-Jurczak, Prof. UZ;  Dr. Marzanna Farnicka

Auswirkungen des Projekts auf die horizontale Politik der EU

Die Qualität der sozialen Beziehungen ist von zentraler Bedeutung für gute partnerschaftliche (Nachbarschafts-) Beziehungen. Ein hohes Maß an Wohlbefinden und Engagement hat nicht nur einen erheblichen Einfluss auf die Wiederherstellung der durch die Auswirkungen der Pandemie zerstörten psychischen Gesundheit, sondern ist auch eine Bedingung – ein Ausgangspunkt für die Entwicklung gesunder, befriedigender Gemeinschaftsaktivitäten und übergreifender Aktivitäten. Grenzpartnerschaft. Mental starke, ausgeglichene Menschen, die bereit sind, in den Arbeitsmarkt einzutreten, können sich an der nachhaltigen Entwicklung der Region auf beiden Seiten der Grenze beteiligen - der Entwicklung einer offenen Euroregion ohne Grenzen - und zu ihrer starken Ressource werden, um das Beziehungspotential in der Arbeitsumgebung zu bewältigen und freizusetzen . Dadurch erhöht es den Komfort des gesellschaftlichen Lebens und die Attraktivität der Region. Das Projekt kann ein wichtiges Instrument für die Verwaltung des sozialen Umfelds und den Aufbau einer offenen akademischen Gemeinschaft in der regionalen Dimension darstellen.

Ausgangspunkt war die Anerkennung der Bedingungen der Einbindung von Studierenden (Jugendliche vor Beginn ihrer Berufslaufbahn) in die Organisation (Universität und zukünftiger Arbeitsplatz) und das wahrgenommene allgemeine psychische Wohlbefinden am Ende der Pandemie COVID-19.

  1. Die Einbindung der Studierenden in die Organisation ist durchschnittlich (Hochschulangelegenheiten werden ein- oder mehrmals im Monat eingebunden bzw. kontaktiert). Etwa 20 % der Studierenden engagieren sich mehrmals pro Woche oder täglich für die Angelegenheiten anderer Studierender.
  2. Wohlfühlens Wohlbefinden ist geringer als vor der Pandemie, kann aber als durchschnittlich bezeichnet/genannt werden (durchschnittlich 6/10).
  3. Der Widerstand der Studierenden ist durchschnittlich (2,6) und das Engagement für die Organisation ist durchschnittlich (3,5) – konservativ.
  4. Die Studie zeigte, dass das Engagement bei älteren Studierenden zunahm und bei denen, die in einer größeren Stadt leben (Erreichbarkeit), größer ist.
  5. Es kann darauf hingewiesen werden, dass Beteiligung mit der Zugänglichkeit und der Möglichkeit der direkten Teilnahme und körperlichen Beteiligung zusammenhängt.
  6. Es kann darauf hingewiesen werden, dass die Studierenden optimistisch sind und die Zukunft positiv einschätzen (sie erwarten gute Veränderungen) und die Zukunft erfolgreich bewältigen.
  7. Hervorzuheben ist, dass die Bindung an die Universität bei älteren Studierenden höher ist – Menschen, die in den ersten Jahren echte Begegnungen erlebt und Bindungen geknüpft haben, haben diese Bindung also nicht verloren.
  8. Daher überschnitt sich die Pandemie mit natürlichen Prozessen und veränderte Engagement und Bindung bei älteren Menschen nicht, könnte aber den Bindungsprozess bei jüngeren Menschen gestört haben.
  9. Langfristige Folgen können korrigiert werden, da das Wohlbefinden der Schüler zeigt, dass sie optimistisch in die Zukunft blicken. Daher ist es möglich, ein geeignetes Umfeld für den Wiederaufbau und die Stärkung des sozialen Potenzials zu schaffen.

Das Projekt 618/22 wurde von der Europäischen Union aus dem INTERREG V A Kooperationsprogramm Brandenburg – Polen 2014-2020 gefördert.

011.jpeg

022.jpeg

033.jpeg


Wnioski z projektu do pobrania w formie dokumentu

Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego" POWR.03.05.0-00-00-Z014/18