Adresaci:
- Studia są adresowane do absolwentów studiów I i II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich, którzy posiadają kwalifikacje pedagogiczne. Studia są przewidziane dla osób które posiadają kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć, ale nie posiadają przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej.
Cel studiów:
- Dostarczenie studentom wiedzy dotyczącej teoretycznych podstaw edukacji inkluzyjnej i integracyjnej, diagnozowania oraz organizacji procesu kształcenia, a także pomocy psychologiczno-pedagogicznej wobec uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Wyposażenie studentów w umiejętności umożliwiające diagnozowanie oraz organizowanie procesu kształcenia, a także realizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej wobec uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Rozwijanie u studentów kompetencji społecznych umożliwiających przestrzeganie zasad etyki zawodowej, współdziałanie z innymi nauczycielami oraz rodzicami dziecka z ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a także promowanie kultury inkluzyjnej.
Absolwenci zdobędą niezbędne kwalifikacje i kompetencje umożliwiające:
- współorganizację procesu kształcenia w systemie ogólnodostępnym na różnych szczeblach edukacji dzieci/uczniów z niepełnosprawnością (z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego), w tym z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, niepełnosprawnością intelektualną, niepełnosprawnością wzrokową, niepełnosprawnością słuchową, niepełnosprawnością ruchową oraz afazją, niepełnosprawnością sprzężoną (Rozporządzenie MEN w sprawie warunków kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. 2017, poz. 1578);
- organizację procesu kształcenia dzieci/uczniów wymagających pomocy psychologiczno-pedagogicznej w związku ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi), wynikającymi w szczególności z zagrożenia niedostosowaniem społecznym, zaburzeń zachowania lub emocji, ze szczególnych uzdolnień, specyficznych trudności w uczeniu się, niepowodzeń edukacyjnych, chorób przewlekłych, zaburzeń sprawności językowych, trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi (Rozporządzenie MEN zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz.U. 2019, poz. 323);
- diagnozowanie specjalnych potrzeb edukacyjnych (indywidualnych i rozwojowych potrzeb edukacyjnych);
- konstruowanie i ewaluację indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dla dzieci/uczniów z niepełnosprawnością (z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego);
- planowanie, monitoring i ewaluację pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci/ uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (indywidualnymi i rozwojowymi potrzebami edukacyjnymi);
Plan studiów, sylabusy przedmiotów
Plan zajęć
Czas trwania: 3 semestry.
Opłaty: semestr 1650 zł, rekrutacja 85 zł.
Informacje dodatkowe: mgr Renata Dzierzba, Instytut Pedagogiki (al. Wojska Polskiego 69, p. 225, tel. +48 68 328 32 56)
Kierownik studiów: dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Dokumenty:
Rekrutacja:
Rekrutacja odbywa się w systemie elektronicznym. O przyjęciu na studia decyduje kolejność zgłoszeń oraz złożenie wymaganych dokumentów. Warunkiem uruchomienia studiów jest zgłoszenie się co najmniej 20 chętnych.
Opłaty za studia:
- wszystkie studia podyplomowe mają ten sam numer konta bankowego, dlatego prosimy wpisać na przelewie nazwę studiów podyplomowych.
BANK MILLENNIUM S.A. 60 1160 2202 0000 0001 0586 6494
- podanie na studia podyplomowe wraz z dokumentami składa się w dziekanacie lub sekretariacie prowadzącym dane studia podyplomowe.
Karta zgłoszenia studiów: