rekrutacja.png
Rekrutacja
Więcej

Strategia Instytutu Pedagogiki

Tekst jednolity Strategii Instytutu Pedagogiki UZ na lata 2022 – 2030 przyjęty uchwałą Rady
Naukowej Dyscypliny Pedagogika nr 60/2022 z dnia 16 listopada 2022 roku

Strategia

Instytutu Pedagogiki UZ

na lata 2022 – 2030

Wersja PDF 

Spis treści:

 1. Wprowadzenie

 2. Misja Instytutu Pedagogiki UZ

 3. Wizja rozwoju Instytutu Pedagogiki UZ

 4. Cele strategiczne Instytutu Pedagogiki UZ

      4.1 Cele i priorytety w obszarze kształcenia

       4.2 Cele i priorytety w obszarze badań naukowych

       4.3 Cele i priorytety w obszarze relacji z otoczeniem

 5. Monitorowanie realizacji strategii Pedagogiki UZ


Wprowadzenie

Strategia Instytutu Pedagogiki jest wdrażana w czasie, gdy dyscyplina pedagogika Uniwersytetu Zielonogórskiego uzyskała najwyższą kategorię naukową. To znaczące osiągnięcie rzutuje na przyjętą strategię, której głównym celem jest utrzymanie wysokiego poziomu realizowanych badań oraz prowadzenie nowoczesnego kształcenia opartego na dorobku naukowym kadry Instytutu oraz na najnowszych osiągnięciach nauki.

Tożsamość pedagogiki zielonogórskiej kształtowała się przez wiele lat, poczynając od 1971 roku, w którym została utworzona Wyższa Szkoła Nauczycielska. Ta pierwsza humanistyczna uczelnia w Zielonej Górze po krótkim okresie została przekształcona w Wyższą Szkołę Pedagogiczną. Wynikało to z bardzo szybkiego rozwoju naukowego kadry pedagogicznej, bardzo aktywnej naukowo zarówno w środowisku lokalnym, jak i na szczeblu ogólnopolskim.

Specyfiką pedagogiki zielonogórskiej jest ścisły związek z otoczeniem społecznym, współpraca z wieloma instytucjami i organizacjami pozarządowymi. Jednym z ważnych zadań będzie podtrzymanie i rozszerzanie tych więzi.

Strategia Instytutu wytycza kierunki działania na okres do 2030 roku, co wynika z cezury czasowej przyjętej w założeniach strategii Uniwersytetu Zielonogórskiego. Główne strategiczne cele Instytutu Pedagogiki uwzględniają perspektywy rozwoju Polski określone w strategii „POLSKA 2025 – Długookresowa Strategia Trwałego i Zrównoważonego Rozwoju” oraz regionu, zarysowane w Strategii Polityki Społecznej Województwa Lubuskiego na lata 2021-2030. Wiodącym wyznacznikiem działań Instytutu jest Strategia Uniwersytetu Zielonogórskiego na lata 2021-2030.

Powrót do spisu treści


Misja

Misja Instytutu Pedagogiki opiera się na wieloletnich tradycjach zielonogórskiego środowiska pedagogicznego. Stanowiło ono zalążek działalności naukowej w zakresie nauk społecznych na Środkowym Nadodrzu. Dynamiczny rozwój zielonogórskiej pedagogiki doprowadził do uzyskania w 2022 roku kategorii naukowej A. Głównym zadaniem Instytutu jest dalsze budowanie jego potencjału i utrzymanie wysokiego poziomu naukowego, wpisujące się w misję Uniwersytetu Zielonogórskiego. Stanowi to nadrzędny cel, któremu podporządkowane jest ścisłe współdziałanie z otoczeniem społecznym i szybkie reagowanie na jego potrzeby w zakresie ustawicznego kształtowania wysokospecjalistycznych kadr dla kultury i edukacji, a także dla innych obszarów życia społecznego i gospodarczego. Wiąże się to z kolejnym celem strategicznym, jakim jest prowadzenie nauczania wykorzystującego najnowsze rozwiązania dydaktyczne i możliwości stwarzane przez techniki informatyczne. Zapewnienie wysokiej jakości procesu kształcenia studentów i studentek pierwszego i drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich, a zwłaszcza doktorantów w Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych i Społecznych wymaga upowszechniania partnerskich relacji mistrz – uczeń, opartych na wzajemnym poszanowaniu i przestrzeganiu zasad etycznych. Instytut Pedagogiki będzie pielęgnował zasady demokracji akademickiej i prowadził swoją działalność dbając o zachowanie norm etycznych i moralnych, a przede wszystkim szacunku dla człowieka.

Powrót do spisu treści


Wizja Instytutu Pedagogiki UZ

Realizując interdyscyplinarne i nowatorskie badania naukowe oraz upowszechniając ich wyniki w znaczących periodykach i monografiach naukowych, Instytut Pedagogiki będzie utrzymywał wysoki poziom naukowy. Będzie dążył do podnoszenia pozycji naukowej wydawanych czasopism naukowych oraz publikowanych monografii i artykułów naukowych.

Instytut Pedagogiki będzie jedną z wiodących jednostek upowszechnia wiedzy z zakresu nauk społecznych w regionie. Realizowane projekty badawcze wnosić będą nową wiedzę do teorii nauk społecznych i do praktyki społecznej. Instytut będzie rozwijał nowe kierunki i specjalności kształcenia reagując na nowe wyzwania społeczne oraz zapotrzebowanie rynku pracy regionu i kraju. Będzie utrzymywał ścisłe więzi z instytucjami i organizacjami pozarządowymi województwa lubuskiego, wnosząc swój wkład w budowanie społeczeństwa wiedzy i przyczyniając się do rozwoju regionu.

Rozszerzając i pogłębiając współpracę z ośrodkami akademickimi w kraju oraz za granicą Instytut będzie budował i wzmacniał wspólnoty nauki i w nauce.

Powrót do spisu treści


Cele strategiczne Instytutu Pedagogiki UZ

Swoją misję i wizję Instytut Pedagogiki będzie realizował kierując się celami strategicznymi wyznaczonymi w strategii Uniwersytetu Zielonogórskiego na lata 2021-2030 oraz celem strategicznym Instytutu wynikającym ze specyfiki dyscypliny pedagogika oraz własnego potencjału.

Cel ten to: Zwiększanie potencjału i wykorzystywanie zasobów intelektualnych na rzecz edukacji oraz indywidualnego i społecznego rozwoju w warunkach konkurencyjności, niepewności i zróżnicowania kulturowego.

Cele te odnoszą się do trzech obszarów: kształcenia, badań naukowych i relacji z otoczeniem.

Powrót do spisu treści

Cele i priorytety w obszarze kształcenia

Głównym celem strategicznym w tym obszarze jest ustawiczne doskonalenie jakości kształcenia w Instytucie Pedagogiki.

Realizacja tego celu wiąże się z opieraniem procesów dydaktycznych na najnowszych osiągnięcia nauki i na rezultatach własnych badań prowadzonych przez nauczycieli akademickich.

Wymaga to systematycznego weryfikowania programów studiów oraz treści przedmiotów nauczania i wzbogacania ich o najnowszą wiedzę naukową przy jednoczesnym wykorzystywaniu opinii interesariuszy zewnętrznych, a zwłaszcza środowisk zatrudniających absolwentów i absolwentki. Niezbędnym zadaniem związanym z realizacją tego celu jest wdrażanie studentek i studentów do systematycznego kształcenia się i uczenia przez całe życie oraz traktowania tego jako kluczowej dyspozycji we współczesnym społeczeństwie wiedzy.

Proces nauczania przedmiotowego opierany będzie na kompetencjach naukowych pracowników, co stanowi niezbędny warunek kształcenia akademickiego.

W celu doskonalenia jakości kształcenia systematycznie prowadzona będzie ewaluacja nauczania i monitoring zajęć dydaktycznych oraz wymiana doświadczeń pomiędzy realizatorami i realizatorkami zajęć dydaktycznych.

Oferta kształcenia będzie aktualizowana i poszerzana o nowe kierunki i specjalności oraz nowe formy – studia podyplomowe i kursy, w zależności od zapotrzebowania społecznego i potrzeb występujących na rynku pracy.

Instytut dążyć będzie do powszechnego wykorzystywania w procesie kształcenia najnowszych i innowacyjnych technik elektronicznych i informatycznych oraz wdrażania edukacji zdalnej.

Będą prowadzone działania na rzecz systematycznego podnoszenia poziomu praktyk zawodowych i staży oraz innych form praktycznej nauki zawodu.

Proces kształcenia wzbogacany będzie poprzez działalność kół naukowych i inne rodzaje studenckiej aktywności, w tym wolontariat.

Pracom dyplomowym na poziomie studiów licencjackich nadawany będzie charakter praktycznych projektów mających na celu rozwiązywanie związanych ze studiowaną specjalnością problemów z odwoływaniem się do najnowszej wiedzy naukowej. Prace dyplomowe na studiach II i III stopnia będą miały charakter badawczy i będą ukierunkowywane na poznawanie i rozwiązywanie ważnych problemów występujących we współczesnym świecie.

Powrót do spisu treści

Cele i priorytety w obszarze badań naukowych

Badania naukowe stanowią drugi ważny obszar działalności Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Zielonogórskiego. Głównym celem strategicznym w tym obszarze jest wzmocnienie pozycji naukowej Instytutu Pedagogiki i dyscypliny pedagogika Uniwersytetu Zielonogórskiego w kraju oraz wzrost umiędzynarodowienie prowadzonych badań.

Dążenie do doskonałości naukowej w Instytucie Pedagogiki UZ wiązało się będzie z ciągłym rozwojem dyscypliny zorientowanym na utrzymanie uzyskanej wysokiej kategorii naukowej.

Zorientowane poznawczo i praktycznie, nowatorskie i interdyscyplinarne badania w dziedzinie nauk społecznych koncentrować się będą na problematyce edukacji na rzecz rozwoju w warunkach niepewności i zróżnicowania kulturowego. W ramach tego kluczowego obszaru badawczego priorytetowe kierunki badań w Instytucie Pedagogiki wyznaczać będą tematy:

  • Dobra edukacja – nowoczesna szkoła w nowoczesnym społeczeństwie;
  • Wsparcie społeczne na trajektorii życia;
  • Uczenie się przez całe życie wobec wyzwań przyszłości;
  • Konteksty i aspekty uczestnictwa w kulturze różnych kategorii społecznych.

Podjęte zostaną starania o wdrażanie projektów badawczych w ramach zewnętrznych programów grantowych. Istotnym będzie rozwijanie krajowej i międzynarodowej współpracy naukowej. Instytut dążyć będzie do wzrostu aktywności publikacyjnej pracowników w wysoko punktowanych czasopismach oraz w monografiach ukazujących się w prestiżowych wydawnictwach krajowych i zagranicznych. Kontynuowane będą działania na rzecz podnoszenia jakości i rozwijania umiędzynarodowienia czasopism naukowych wydawanych w Instytucie Pedagogiki. Wysoką jakość badań naukowych w Instytucie Pedagogiki UZ zapewnia i będzie zapewniać dbałość o utrzymanie wysokich standardów etycznych.

Podejmowane będą starania umożliwiające transfer wiedzy naukowej na rzecz gospodarki i społeczeństwa. Wiązało się to będzie z rozwijaniem współpracy z instytucjami publicznymi, organizacjami społecznymi i podmiotami gospodarczymi, upowszechnianiem oferty świadczenia przez Instytut Pedagogiki usług badawczych, eksperckich i szkoleniowych oraz powiązaniem badań naukowych z procesem kształcenia.

Dążenie do doskonałości naukowej w Instytucie Pedagogiki oznaczało będzie także wzmacnianie potencjału kadry naukowej i wspieranie jej rozwoju. Istotne będzie także unowocześnianie i doposażenie bazy naukowej Instytutu.

Powrót do spisu treści

Cele i priorytety w obszarze relacji z otoczeniem

Cel główny strategiczny wiąże się z budowaniem relacji z interesariuszami zewnętrznymi. Instytut będzie pogłębiał współdziałanie z lokalnym środowiskiem zewnętrznym w zakresie wykorzystania potencjału naukowego do rozwiązywania występujących w nim problemów i na rzecz jego rozwoju. Służyć temu będzie prowadzenie diagnostycznych prac badawczych przyczyniających się do doskonalenia działalności organów i instytucji kultury, edukacji, opieki i wychowania, resocjalizacji, pomocy społecznej i służb zatrudnienia, a także opracowywanie ekspertyz i dyrektyw odpowiadających na zapotrzebowanie władz lokalnych i instytucji województwa zielonogórskiego. Podejmowane będą działania w formie wspólnych projektów i inicjatyw kadry Instytutu, kół naukowych, studentek i studentów oraz interesariuszy zewnętrznych.

W obszarze współpracy z otoczeniem społecznym w zakresie kształcenia głównym zadaniem jest kształcenie przyszłych kadr na potrzeby regionu i kraju. Zostaną podjęte starania zorientowane na bliską współpracę z organizatorami życia gospodarczego i społecznego w regionie. Działania te mają posłużyć ścisłemu powiązaniu kształcenia prowadzonego przez Instytut Pedagogiki z bieżącymi i przyszłymi potrzebami rynku pracy, jak i stwarzaniu atrakcyjnych warunków pracy absolwentom i absolwentkom kierunków studiów prowadzonych przez Instytut Pedagogiki.

W zakresie promocji kształcenia realizowanego przez Instytut Pedagogiki będzie miało miejsce upowszechnianie wiedzy o studiach prowadzonych przez Instytut wśród młodzieży regionu, a także rozwijanie świadomości na temat przydatności wykształcenia w zakresie nauk społecznych w realizacji karier zawodowych oraz radzenia sobie w warunkach konkurencyjności, niepewności i zróżnicowania kulturowego.

Powrót do spisu treści


Monitorowanie realizacji strategii Pedagogiki UZ

Realizacja strategii Instytutu Pedagogiki będzie wymagała akceptacji Rady Dyscypliny co dwa lata na podstawie sprawozdania składanego przez kierownictwo jednostki.

Powrót do spisu treści

Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego" POWR.03.05.0-00-00-Z014/18