rekrutacja.png
Rekrutacja
Więcej

Informacje o naszych prelegentach

sympozjum-1.jpg

Sympozjum naukowo-praktyczne

"O zmianach, które mają sens. Teoria praktyce, praktyka - teorii"

Nr rejestracyjny: POPUL/SP/0112/2024/02

Nazwa programu i moduł: Społeczna odpowiedzialność nauki II - Popularyzacja nauki

logoprojekt.png

Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Zielonogórskiego ma zaszczyt zaprosić do udziału w Sympozjum naukowo-praktycznym pt. O zmianach, które mają sens. Teoria praktyce, praktyka – teorii.

Sympozjum odbędzie się w dniach 4-5 kwietnia 2025r. w budynku Uniwersytetu Zielonogórskiego (A-29) przy ul. prof. Z. Szafrana 4a w Zielonej Górze.  



Informacje o naszych prelegentach

nowe_logo_z_napisem.pngSylwia Jaskulska, prof. UAM dr hab., pedagożka, pracuje na stanowisku profesora w Pracowni Pedagogiki Szkolnej na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Prodziekan Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Autorka, współautorka i współredaktorka kilku książek o szkole, na przykład „Ocenianie zachowania. Jak robić to lepiej? Trzy modele oceniania zachowania z komentarzem”. Członkini Rady Programowej Ośrodka Koordynacyjno-Programowego Kształcenia Nauczycieli. Zastępczyni redaktor naczelnej „Rocznika Pedagogicznego”. Prowadzi stronę na FB: Sylwia Jaskulska-Spotkania Edukacyjne.

Danuta URYGA, stopień doktora habilitowanego nauk społecznych w zakresie pedagogiki uzyskany na Wydziale Nauk Pedagogicznych Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej (2014). Od 2003 roku pracowniczka naukowo-dydaktyczna Instytutu Pedagogiki w APS (obecnie w Katedrze Społecznych Podstaw Rozwoju Oświaty). Do roku 2024 dyrektorka Instytutu Pedagogiki APS, obecnie Prorektorka ds. rozwoju i współpracy z otoczeniem APS.
Obszary działalności naukowej: oświata publiczna, uspołecznienie w oświacie, polityka oświatowa samorządu terytorialnego, oddolna zmiana modelu szkoły publicznej, oddolne (rodzicielskie) inicjatywy społeczno-edukacyjne, aktywizm rodzicielski na rzecz osób LGBTQ. Członkini Zespołu Pedagogiki Szkoły KNP PAN (od 2020).

Ewa Maria Filipiak, pedagog, profesor zwyczajny Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, kierownik Katedry Dydaktyki i Studiów nad Kulturą Edukacji. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół edukacji jako czynnika rozwoju jednostki, w szczególności dotyczą problemu rozwijania zdolności uczenia się oraz dydaktycznych aplikacji socjokulturowych koncepcji Lwa S.Wygotskiego  i Jerome’a Brunera. Animator pedagogii Celestyna Freineta w Polsce. Autorka i współautorka licznych publikacji z zakresu dydaktyki i pedagogiki wczesnoszkolnej. m.in. Nauczanie rozwijające we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego. Od teorii do zmiany w praktyce; cyklu wydawniczego Z Wygotskim i Brunerem w tle. Rozwijanie zdolności uczenia; Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Za swoją działalność otrzymała wiele nagród i wyróżnień, m.in.  Nagrodę Indywidualną Ministra Edukacji i Sportu za książkę „Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym”, Nagrodę Indywidualna Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia dydaktyczne, Skrzydła Wyobraźni, nagrodę za szczególne osiągnięcia w działalności innowacyjnej dla edukacji przyznaną przez Łódzki ruch nowatorstwa pedagogicznego, nagrodę marszałka województwa kujawsko-pomorskiego w dziedzinie Edukacja za wybitne osiągnięcia w działalności innowacyjnej dla edukacji, kształcenie nauczycieli- liderów zmiany edukacyjnej.

Kinga Kuszak, prof. UAM dr hab., Kierownik Zakładu Edukacyjnych Badań nad Językiem i Komunikacją Dziecka na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jest autorką monografii: Dynamika rozwoju samodzielności dziecka w wieku przedszkolnym, UAM, Poznań, 2006 r., Dziecko samodzielne w szkole. Empiryczne studium szkolnych losów dzieci o różnym poziomie samodzielności, Garmond, Poznań, 2008 r., Kompetencje komunikacyjne dzieci w okresie późnego dzieciństwa w aspekcie rozwojowym, UAM, Poznań, 2011 r., Świat związków frazeologicznych w języku dziecka – Inspiracje teoretyczne- badania-implikacje praktyczne, UAM, Poznań, 2014 r., Poeta-nauczyciel(ka)-dziecko. Twórczość dla dzieci Juliana Tuwima i Jana Brzechwy w zmieniającej się rzeczywistości przedszkolnej, UAM, Poznań, 2021 r. Dziecko do lat trzech w systemie opieki i edukacji Źródła wsparcia i zagrożeń (współautorki: H. Krauze-Sikorska, G. Rura, K. Sadowska), UAM Poznań, 2016, Współpraca dzieci w wieku przedszkolnym. Zmieniające się konteksty i perspektywy (współautorka: A. Rybińska), UAM, Poznań, 2021.
Jest współautorką i redaktorką monografii i artykułów poświęconych kompetencjom dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym. Ekspertka w projektach dydaktycznych i naukowych z zakresu edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

Karolina Domagalska – Liderka Dobrostanu, trener NODN Sensor. Zapala do działania i niekonwencjonalnych inicjatyw. Stara się zmieniać w szkołach utarte schematy na rzecz budowania wspólnot w oparciu o dobre relacje i wzajemny rozwój. Liderka zmiany, prelegentka podczas wydarzeń edukacyjnych w Polsce. Jest współautorką Kalendarza Drobnych Kroków, który pomaga wprowadzać dobrostan w szkole. Nauczycielka wychowania fizycznego Niepublicznego Liceum Ogólnokształcącego i Szkoły Podstawowej nr 3 im. Powstańców Wielkopolskich w Pleszewie. Autorka programu nauczania z wychowania fizycznego, promotor zdrowia. Inicjatorka projektów społecznych, działań na rzecz ludzi, społecznik. Jako ambasadorka Wiosny Edukacji z pasją i wytrwałością promuje pozytywne zmiany w obydwóch szkołach. Tutor i przyjaciel młodzieży, oddany wychowawca wprowadzający innowacyjne rozwiązania w swoich działaniach wychowawczych. Organizuje wiele dużych wydarzeń sportowych, rekreacyjnych i edukacyjnych w szkole i mieście. Jest trenerką zespołów aerobiku, przygotowuje uczniów do zawodów sportowych. Prywatnie mama dwóch synów, w tym jednego z niepełnosprawnościami – dlatego wrażliwość na drugiego człowieka jest dla niej zawsze niezwykle ważna.

Izabela Cytlak dr, Ekspertka w projektach z zakresu zarządzania oświatą, przedsiębiorczości, edukacji obywatelskiej i polityki oświatowej. Trenerka kompetencji biznesowych. Kierowniczka Laboratorium Polityki Oświatowej i Edukacji Obywatelskiej i Podyplomowych Studiów Zarządzania Oświatą na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Posiada doświadczenie we wdrażaniu projektów i innowacji edukacyjnych z zakresu przedsiębiorczości i edukacji ekonomicznej na różnych poziomach edukacji. Autorka krajowych i międzynarodowych analiz i diagnoz dotyczących kompetencji przedsiębiorczych. Współpracuje z ośrodkami naukowymi i edukacyjnymi w Finlandii, Norwegii, Hiszpanii, Czechach, Belgii, Włoszech, Indiach i Turcji. Współautorka otwartego kursu e-learningowego z zakresu przedsiębiorczości. Od wielu lat współtworzy ze Studentkami i Studentami wysokiej jakości materiały dydaktyczne dla edukacji. Współpracuje z instytucjami otoczenia biznesu wspierającymi działania przedsiębiorcze Młodych.
Członkini międzynarodowej organizacji European Network for Research and Development in Educational Leadership and Management (ENIRDELM).

Renata Idzik, nauczycielka wychowania przedszkolnego, terapeutka pedagogiczna, oligofrenopedagog. Trenerka, doradczyni, ekspert i autorka programów szkoleniowych w projektach skierowanych do nauczycieli przedszkoli, szkół oraz kadry zarządzającej. Od lat wspiera zarówno uczniów, jak i dorosłych w odkrywaniu swojego potencjału, łącząc tradycyjne metody nauczania z innowacyjnymi narzędziami cyfrowymi. Specjalizuje się w prowadzeniu warsztatów, szkoleń, które inspirują do kreatywnego myślenia i rozwoju kompetencji przyszłości.

Justyna Bober mgr, nauczycielka języka polskiego i angielskiego, absolwentka studiów UMK w Toruniu i  podyplomowych na kierunku neurodydaktyka WSB Bydgoszcz, nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach, tłumacz materiałów na Khan Academy, autorka kursów dla Operonu, ambasadorka Wiosny Edukacji, ambasadorka Wakeleta i Book Creatora, Canvy, edukatorka Nearpoda, MagicSchool pioneer, ekspert Microsoft MIEE,  działa w SETI (inicjatywie nauczycieli języka angielskiego), należy do grupy Superbelfrzy RP.

Iwona Kopaczyńska dr, adiunkt w Zakładzie Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej Doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, specjalność: pedagogika wczesnoszkolna. Prowadzi badania empiryczne i studia teoretyczne na temat znaczenia błędu w procesie uczenia się oraz refleksyjności nauczyciela i uczniów klas I-III w odniesieniu do rozwoju i uczenia się, a także na temat oceniania szkolnego, autorefleksji i samooceny oraz organizacji procesu uczenia się. Pedagogiczna kategoria błędu. Teoretyczne konteksty-praktyczne inspiracje dla edukacji wczesnoszkolnej (Kraków 2020)
Rozmowy o spełnianiu pasji. Fenomenograficzna rekonstrukcja koncepcji pasji przyszłych nauczycieli i ich możliwe implikacje dla stawania się refleksyjnym nauczycielem, Dyskursy Młodych Andragogów, 20(2019)
Nauczycielskie sposoby reagowania i strategie pracy nad błędami w doświadczeniach studentów. Rekonstrukcja fenomenograficzna, Problemy Wczesnej Edukacji, 2(2024)

Marzenna Magda-Adamowicz, 
Profesor w Zakładzie Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej Uniwersytetu Zielonogórskiego. Zainteresowania naukowe skupia wokół pedagogiki zdolności i twórczości,  pedagogiki dziecka, twórczości pedagogicznej, pedeutologii, innowatyki, dydaktyki.Członek  Zespołu Edukacji Elementarnej KNP PAN. Autorka 12 monografii naukowych,  redaktorka 11 prac naukowych i 160 artykułów naukowych.

Ewa Nowicka,
doktor nauk humanistycznych, dyscyplina pedagogika, specjalności pedagogika medialna, terapia pedagogiczna.  
Kierownik pracowni Pedagogicznych Oddziaływań Medialnych.
Zainteresowania oraz prowadzone badania naukowe w środowisku szkolnym i rodzinnym  koncentrują się wokół zagadnień pedagogiki i edukacji medialnej obejmującej m.in. funkcjonowanie dziecka i rodziny w świecie mediów, znaczenie rodziny w prawidłowym odbiorze mediów przez dziecko, miejsce mediów w procesie edukacji i wychowania dziecka w wieku wczesnoszkolnym, zagrożenia medialne, pozytywne i negatywne aspekty mediów w procesie dydaktyczno-wychowawczym, rola mediów i multimediów w terapii uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania i pisania.

Jarosław Wagner, doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, magister zarządzania i marketingu, inżynier informatyki. Adiunkt w Zakładzie Mediów i Technologii Informacyjnych Instytutu Pedagogiki UZ. Specjalizuje się w zakresie pedagogiki i edukacji medialnej, zainteresowania naukowe skupiają się na problematyce i wpływie technologii informacyjnych na proces kształcenia, jej oddziaływań pedagogicznych oraz zagadnieniach kształcenia na odległość. Nauczyciel dyplomowany, praktyk zawodu. Ukończył studia podyplomowe w zakresie logistyki dla nauczycieli oraz studia podyplomowe z zakresu przygotowania pedagogicznego. W latach 2014-2020 prodziekan i dziekan Wydziału Pedagogiki, Psychologii i Socjologii Uniwersytetu Zielonogórskiego. Od 2020 pełnomocnik Rektora Uniwersytetu Zielonogórskiego ds. e-learningu i ewaluacji kształcenia. Administrator platformy edukacyjnej Moodle|UZ, administrator wydziałowego systemu ankietowego LimeSurvey oraz stron internetowych.

Lidia Kataryńczuk-Mania, doktor habilitowany, profesor Uniwersytetu Zielonogórskiego, kierownik Pracowni Artystycznej w Zakładzie Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej, przewodnicząca Stowarzyszenia Muzykoterapeutów Polskich. Jest członkinią  Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów (przewodnicząca rady naukowej), Polskiego Towarzystwa Edwina E. Gordona, Europejskiego Stowarzyszenia Masażystów Dźwiękiem, Związku Nauczycielstwa Polskiego, Lubuskiego Towarzystwa Naukowego. Współpracuje z wieloma ośrodkami naukowymi i edukacyjnymi w Polsce i za granicą, prowadząc wykłady, seminaria, warsztaty itp. (m.in. PWSZ w Głogowie, Akademia JP w Gorzowie, WOM, ODN w Zielonej Górze i in.). Od wielu lat zajmuję się edukacją muzyczną i terapią muzyczną w edukacji na wszystkich szczeblach nauczania, prowadząc zajęcia dydaktyczne oraz przygotowując przyszłych nauczycieli edukacji muzycznej, nauczania początkowego, pedagogów i psychologów. W swoim dorobku naukowym ma wiele artykułów, opracowań z zakresu szeroko pojętej pedagogiki muzycznej, specjalnej, muzykoterapii czy upowszechniania kultury muzycznej.

Klaudia Kasowska, doktor nauk społecznych, adiunkt w Zakładzie Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej Uniwersytetu Zielonogórskiego. Przewodnicząca Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego Oddział Zielona Góra, współopiekun Studenckiego Koła Naukowego Kooperacja. Napisała pracę doktorską nt. twórczości dzieci w języku angielskim, do  badań wykorzystała autorski program „Let’s Speak English”. Obecnie jej zainteresowania badawcze koncentrują się na edukacji alternatywnej, szczególnie wykorzystaniu modelu outdoor education w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Prowadzi zajęcia dydaktyczne, również dla studentów zagranicznych z programu Erasmus+, z zakresu m.in. innowacji pedagogicznych, metodyki edukacji przedszkolnej, podstaw techniki, nauczania języka obcego w przedszkolu i klasach I-III.

Marzanna Farnicka, dr Psychologii, psycholog, psychoterapeuta, adiunkt w Instytucie Psychologii UZ, kierownik Pracowni Psychologii Rodziny; Członek grupy roboczej przy WHO dotyczącej poprawy jakości usług medycznych (MhGAp), trener metody PM+. Z pasją zarówno naukowo jak i praktycznie zajmuje się optymalizacją środowiska rozwojowego oraz wspieraniem procesów radzenia sobie ze stresem.

Anna Rybińska, doktor nauk społecznych w zakresie pedagogiki, adiunkt na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, absolwentka pedagogiki - specjalności: edukacja elementarna i język angielski, socjoterapia i promocja zdrowia, edukacja elementarna i terapia pedagogiczna oraz studiów podyplomowych z logopedii i dietetyki. Nauczycielka edukacji przedszkolnej,członkini Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego oraz międzynarodowych grup badawczych. Autorka i koordynatorka projektów "Przedszkolaki na uniwersytecie" oraz "Wiele kultur - wspólny świat!/ Many cultures - common world!”.

Powrót

Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego" POWR.03.05.0-00-00-Z014/18