15-16 maja 2023 roku w Zamku Joannitów, w Łagowie Lubuskim odbyła się VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa z cyklu SZKOŁA I NAUCZYCIEL na temat: Rozwój nauczyciela i rozwój szkoły. Warto podkreślić, że konferencja była wielkim wydarzeniem w świecie polskiej pedagogiki i oczywiście środowiska Lubuszan. Przyciągnęła z całej Polski ponad 130 najwybitniejszych pedagogów – specjalistów z wiodących uniwersytetów i uczelni: z bliskiego nam Poznania, Szczecina, Wrocławia, ale też dalszych miejscowości: Torunia, Bydgoszczy, Warszawy, Gdańska, Łodzi, Lublina, Krakowa, Katowic, Cieszyna, Piły, Rzeszowa… oraz naszych pracowników i kolegów/ koleżanek z innych zielonogórskich jednostek. Wszyscy w swoich badaniach i analizach skupiają się na problematyce szkoły i nauczyciela.
Powitanie Gości poprowadzone przez dr hab. Inettę Nowosad, prof. Uniwersytetu Zielonogórskiego oraz prof. Mirosława J. Szymańskiego z Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie było nie lada wyzwaniem, bowiem w konferencji uczestniczyło ponad 80 profesorów, w tym rektorzy, dziekani, dyrektorzy instytutów i co ważne prawie 30 przedstawicieli Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk, którzy na zaproszenie dr hab. Inetty Nowosad, prof. UZ 14.05.2023 r. mogli połączyć posiedzenie KNP PAN z uczestnictwem w obradach konferencyjnych i wzmocnić naukowe walory obrad. Wśród zaproszonych gości, prelegentów, nie sposób pominąć młodej kadry, w tym doktorantów i studentów Uniwersytetu Zielonogórskiego, którzy swoimi wystąpieniami w obradach i sesji posterowej stawiali swoje pierwsze, poważne kroki w nauce.
Ogólnopolska konferencja „Rozwój nauczyciela i rozwój szkoły” została objęta honorowym patronatem Jego Magnificencji Rektora Uniwersytetu Zielonogórskiego prof. dra hab. Wojciecha Strzyżewskiego, który dokonał uroczystej inauguracji obrad. Dodatkowo patronatu nad wydarzeniem udzielili: Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego, Komitet Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk oraz Polskie Towarzystwo Pedagogiczne. Wydarzenie o tak mocnych naukowych filarach mogło być zrealizowane przy wsparciu finansowym Ministerstwa Edukacji i Nauki w ramach programu „Doskonała Nauka – Wsparcie konferencji naukowych” na podstawie umowy DNK/SP/550498/2022 (kwota dofinansowania 135 025,00), którego kierownikiem jest główna organizatorka cyklicznych konferencji dr hab. Inetta Nowosad, prof. Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Konferencja jest inicjatywą wspólnotową. Od 2009 roku tworzy ją z nami stale rozrastający się zespół znaczących polskich uczelni, jak: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytet w Białymstoku, Uniwersytet Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Uniwersytet Opolski, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie i Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej. W ramach realizowanego projektu w konferencji mogło wziąć udział wielu wybitnych profesorów – naszych Gości: prof. dr hab. Stefan M. Kwiatkowski, dr h.c. multi (APS w Warszawie), prof. dr hab. Bogusław Śliwerski, dr h.c. multi. (Uniwersytet Łódzki), prof. dr hab. Ryszard Bera dr h.c. (UMCS w Lublinie), prof. dr hab. Agnieszka Cybal-Michalska (UAM w Poznaniu), prof. dr hab. Marek Konopczyński (Uniwersytet w Białymstoku), prof. dr hab. Jerzy Nikitorowicz (Uniwersytet w Białymstoku), ks. prof. dr hab. Marian Nowak (Katolicki Uniwersytet Lubelski im. Jana Pawła II), prof. dr hab. Mirosława Nowak-Dziemianowicz (Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej), prof. dr hab. Ewa Ogrodzka-Mazur (Uniwersytet Śląski), prof. dr hab. Magdalena Piorunek (UAM w Poznaniu), prof. dr hab. Krzysztof Rubacha (UMK w Toruniu), prof. dr hab. Mirosław Sobecki (Uniwersytet w Białymstoku) oraz prof. dr hab. Mirosław J. Szymański (APS w Warszawie) – inicjator i pomysłodawca konferencji z cyklu SZKOŁA I NAUCZYCIEL.
Cykl konferencji odpowiada na ważne problemy nurtujące polską szkołę i środowisko zawodowe nauczycieli, podejmuje diagnozę kluczowych obszarów stanowiących o efektywności i jakości edukacji. W roku 2023 obszary te zostały analizowane przez pryzmat dwóch kategorii: rozwoju nauczyciela i rozwoju szkoły. Rozwój nauczyciela zwrócił uwagę na potrzebę budowania potencjału kadry pedagogicznej w aspekcie całożyciowym i powiązany jest z ważnymi kwestiami dotyczącymi kształcenia nauczycieli oraz doskonalenia w zawodzie. Eksponuje również znaczenie jakości pracy nauczycieli w uzyskiwaniu wysokich osiągnięć edukacyjnych uczniów i rozwój własnego potencjału by temu sprostać. Nie bez znaczenia jest ogląd wysoce efektywnych polityk i praktyk kształcenia oraz doskonalenia nauczycieli opracowanych z perspektywy globalnej. Druga kategoria - rozwoju szkoły uwrażliwia na specyficzne działania/interwencje wywierane na szkoły z zewnątrz lub/i podejmowane przez podmioty reprezentujące ją wewnątrz, zorientowane na wspieranie jakości i efektywności procesów wewnątrzszkolnych i osiągnięcie trwałej poprawy. Rozwój nauczycieli i rozwój szkoły wyrażają ważną zależność siły i potencjału szkoły od kompetencji nauczycieli.
Zdjęcia K.Adamczewski