rekrutacja.png
Rekrutacja
Więcej

Aktualności

"Niepełnosprawna starość - poznać, zrozumieć, wspierać". Teoretyczne i praktyczne wyzwania geragogiki specjalnej - RELACJA

11.06.2024

6 czerwca 2024 r. w trybie online za pośrednictwem platformy Google Meet odbyła się OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA NAUKOWO-BADAWCZA pt. "Niepełnosprawna starość - poznać, zrozumieć, wspierać". Teoretyczne i praktyczne wyzwania geragogiki specjalnej, zorganizowana przez Zakład Pedagogiki Specjalnej                    i Profilaktyki Społecznej Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Wzrastająca liczba osób starzejących się i starych jest niezwykle ważnym wyzwaniem społecznym, które wiąże się z koniecznością otoczenia ich troską i opieką. Wzrastająca liczba osób starzejących się i starych oraz wynikająca z tego konieczność otoczenia ich troską i opieką jest niezwykle ważnym wyzwaniem społecznym i złożonym problemem. Specyfika niepełnosprawności w starszym wieku wynika z odmiennej sytuacji fizycznej, psychicznej, społecznej osób na tym etapie życia i wymaga odpowiedniego postępowania edukacyjno-rehabilitacyjnego, czym w wymiarze teoretyczno-praktycznym zajmuje się geragogika specjalna. Łączy ona tematykę starzenia się i niepełnosprawności. Posiada wspólny obszar w wymiarze badawczym, dydaktycznym i praktycznym dla dyscyplin i specjalności naukowych, odnoszących się tematycznie do procesu starzenia się oraz
niepełnosprawności. Umożliwia wczesne wykrywanie, diagnozowanie i interwencję                        w ograniczaniu skutków niepełnosprawności w okresie starości. Za swój cel przyjmuje poprawę szeroko rozumianego funkcjonowania osób starszych w codziennym
życiu. W sferze praktyki dysponuje wiedzą umożliwiającą odpowiadanie na specyficzne potrzeby biopsychospołeczne i funkcjonalne niepełnosprawnych osób w starszym wieku.

Celem Konferencji było ukazanie różnych pól problemowych interdyscyplinarnego obszaru łączącego zagadnienie starości i niepełnosprawności, czego wyrazem był program obrad.

Po przywitaniu uczestników przez Dziekana Wydziału Nauk Społecznych i Kierownika Zakładu Pedagogiki Specjalnej dra hab. Jarosława Bąbkę, prof. UZ i otwarciu Konferencji przez Dyrektora Instytutu Pedagogiki UZ dra hab. Mirosława Kowalskiego, prof. UZ, a także po zarysowaniu zakresu tematycznego FORUM przez Przewodniczącą Komitetu Naukowego- dr hab. Małgorzatę Czerwińską, prof. UZ (Zakład Pedagogiki Specjalnej i Profilaktyki Społecznej), przystąpiono do analizy zagadnienia. Wygłoszono następujące referaty:

  • dr Marlena Kilian (UKSW, Warszawa): „Niepełnosprawna starość – jako przedmiot zainteresowań pedagogiki specjalnej”,
  • dr hab. Artur Fabiś, prof. AWSB (AWSB, Dąbrowa Górnicza): „Troski egzystencjalne w starości i strategie radzenia sobie z nimi”,
  • dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich (UZ, Zielona Góra): „Wartość świadomego i wyedukowanego seniora w dobie demograficznego tsunami”,
  • dr hab. Zdzisław Wołk (UZ, Zielona Góra): „Kultura pracy w zawodach zorientowanych na pomoc i wsparcie seniorów doświadczonych niepełnosprawnościami”,
  • mgr Agnieszka Fetzka (UZ, Zielona Góra): „Problemy systemowego wsparcia środowiskowego osób starszych z niepełnosprawnościami i ich bliskich – z doświadczeń praktyka”,
  • mgr Andrzej Stefański (lokalne duszpasterstwo regionu francuskojęzycznego, Roux-Miroir Belgia): „Specyfika belgijskiego systemu wsparcia osób starszych z punktu widzenia duchownego katolickiego - fakty i mity”,
  • dr Agnieszka Nowicka (UWr, Wrocław): „Sytuacja opiekunów rodzinnych osób z chorobą Alzheimera - wyzwania i zagrożenia”,
  • dr hab. Bogdan Szczepankowski (Professor emeritus UKSW i UW, Warszawa): „Niepełnosprawna starość - zmysł słuchu w wieku senioralnym”,
  • dr Małgorzata Paplińska (APS, Warszawa; Centralna Przychodnia Rehabilitacyjno-Lecznicza PZN, Warszawa): „Słabowidzący senior w gabinecie rehabilitanta wzroku - oczekiwania, potrzeby, możliwości wsparcia”,
  • dr Beata Tylewska-Nowak (UAM, Poznań); „Starość osób z niepełnosprawnością intelektualną w domach pomocy społecznej”,
  • dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ (UZ, Zielona Góra): „Muzykoterapia w pracy z osobami z niepełnosprawnością w wieku senioralnym”,
  • dr Katarzyna Turek (AMKL, Wrocław): „Muzykoterapia w zaburzeniach otępiennych”,
  • mgr Martyna Bączyk (UAM, Poznań): „Dwujęzyczność a opóźnienie poznawczych objawów demencji w wieku senioralnym”,
  • dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ (UZ, Zielona Góra): „Terapia słowem czy aktywność twórcza seniorów z niepełnosprawnością wzroku? Rozważania na pograniczu tyflogeragogiki i pedagogiki twórczości”.

Udział w KONFERENCJI był bezpłatny, a rejestracja odbywała się w formie elektronicznej. W spotkaniu uczestniczyło ogółem ponad 90 osób – teoretycznie i praktycznie zajmujących się problematyką osób z niepełnosprawnością w wieku starszym, wśród nich byli m.in. pracownicy naukowi uczelni z całej Polski, pedagodzy specjalni, psycholodzy, pracownicy socjalni, pracownicy dziennych i całodobowych placówek zajmujących się pomocą i wsparciem osób starszych, studenci różnych specjalności.

Dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ

Galeria zdjęć
Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego" POWR.03.05.0-00-00-Z014/18