rekrutacja.png
Rekrutacja
Więcej

Pracownicy

anna_korlak-lukasiewicz-1-200x300.jpg

Dr Anna Korlak-Łukasiewicz, adiunkt, absolwentka Wydziału Nauk Pedagogicznych Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Zielonej Górze, z wykształcenia pedagog. Doktorat w naukach humanistycznych w dziedzinie pedagogiki uzyskała w grudniu 2009 roku na podstawie rozprawy „Rozwój zawodowy pracowników socjalnych okresu zmian systemowych pomocy społecznej w latach 1990-2000” na Wydziale Nauk Pedagogicznych i Społecznych Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Zainteresowania naukowe skupia wokół zagadnień związanych z rozwojem zawodowym pracowników socjalnych. Interesuje się skutecznością pomocy społecznej, przemianami zawodu pracownika socjalnego po roku 1990 oraz wypaleniem zawodowym w obszarze tej profesji. Aktywnie także zajmuje się szukaniem rozwiązań i form pomocy związanych ze wspieraniem osób w procesie żałoby po stracie bliskich. Brała udział i pełniła funkcję opiekuna modułowego zespołu I w ramach realizacji projektu badawczego „Życie Lubuszan. Współczesność i perspektywy” sierpień 2011-lipiec 2012 finansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Od 2009 roku jest członkiem Wydziałowej Komisji ds. Jakości Kształcenia. W ramach działań prowadzonych w Katedrze odpowiada za przygotowanie obciążeń dydaktycznych dla pracowników Katedry. Ze studentami kierunku praca socjalna w ramach przedmiotu projekt socjalny prowadzi działania pomocowe realizowane poza uczelnią. W roku akademickim 2015/2016 zrealizowany w ramach tego przedmiotu projekt „Nowy dom – nowe życie”, został nominowany do konkursu „Społecznik Roku 2016” organizowanego przez Wojewodę Lubuskiego. Za osiągnięcia organizacyjne otrzymała nagrodę Rektora Uniwersytetu Zielonogórskiego w roku 2012 i 2016. Zaś w roku 2015 nagrodę zespołową III stopnia przyznaną przez Rektora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu za publikację „Problemy współczesnego dziecka. Wybrane aspekty”.

Od 2010 roku jako wolontariusz w hospicjum im. Lady Ryder of Warsaw w Zielonej Górze prowadzi grupę „Wsparcie po stracie” dla osób przeżywających żałobę po śmierci bliskich. Jest założycielką i współprowadzącą grupy. Wspólnie ze studentami Wydziału Pedagogiki, Psychologii i Socjologii organizuje w hospicjum zajęcia świetlicowe dla dzieci osieroconych, a także przygotowuje dla nich niespodzianki z okazji Dnia Dziecka czy Mikołajek.

Jest autorką publikacji z zakresu pomocy społecznej. Wraz z Magdaleną Zdaniewicz współredagowała „Wsparcie społeczne w sytuacji kryzysowej”, Zielona Góra 2016.

Ważniejsze publikacje:

  • „Dziecko wobec śmierci” [w:] „Problemy współczesnego dziecka. Wybrane aspekty”, red. nauk. Małgorzata Cywińska, Poznań, 2014.
  • „Przeżywanie żałoby przez dzieci” [w:] „Rocznik Lubuski: Pedagogika społeczna na rzecz społeczności lokalnych”, 2013, Tom 39, cz. 2.
  • „Wsparcie w okresie żałoby po stracie współmałżonka w indywidualnych doświadczeniach Lubuszan” [w:] „Życie Lubuszan: współczesność i perspektywy lubuskich rodzin”, red. nauk. Zdzisław Wołk, Zielona Góra, 2012.
  • „Rozwój roli zawodowej polskiego pracownika socjalnego” [w:] „Kształtowanie się tożsamości zielonogórskiej pedagogiki (1971-2011)”, red. nauk. Grażyna Miłkowska i Marek Furmanek, Zielona Góra, 2011.
  • „Problem wypalenia zawodowego u pracowników socjalnych. Jak mu zaradzić?” [w:] Praca Socjalna, 2001, nr 4.

Prywatnie jest szaloną mamą uzdolnionej muzycznie córki i wraz z nią realizuje wszystkie nieszablonowe projekty we wspólnym spędzaniu czasu wolnego. A gdy jeszcze zostanie jakaś wolna chwila to czyta, praktycznie wszystko co wpadnie w jej ręce.

Motto życiowe: Pomagając innym, pomagasz i sobie.

elzbieta_lipowicz-1-200x300.jpg

Dr Elżbieta Lipowicz, adiunkt – absolwentka Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Zielonej Górze; magisterium z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej; w 2001r. uzyskała stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki na Uniwersytecie Zielonogórskim na podstawie rozprawy: Wzory działalności zawodowej pracowników socjalnych ośrodków pomocy społecznej – opis i uwarunkowania.

Swoje zainteresowania badawcze skupia  na zagadnieniach pracy socjalnej z rodziną wykluczoną i rodziną w kryzysie.  Efektem tych zainteresowań jest monografia Praca socjalna  z rodziną. Diagnoza-Projektowanie-Zmiana (2014) oraz szereg publikacji poświęconych zagadnieniom mediacji rodzinnych.

Ważniejsze publikacje:

  • Mediacja wobec problemów post-rodzinnej rodziny, [w:] Pomoc -wsparcie społeczne – poradnictwo: od teorii do praktyki, red. nauk. M. Piorunek ,Toruń 2010 (za którą otrzymała nagrodę Rektora UAM);
  • Rola i znaczenie metafory w mediach narracyjnych, [w:] Dyskursy Młodych Andragogów, 2015, nr 16;
  • Mediacja jako forma wsparcia rodziców w sporze o dziecko, [w:] Wielowymiarowość wsparcia współczesnej rodziny polskiej , red. nauk. E. Kantowicz, M. Ciczkowska-Giedziun, L. Willan-Horla ,Olsztyn 2015.

Za osiągnięcia naukowe w 2014 r. uzyskała nagrodę I stopnia Rektora UZ, zaś w roku 2016 za osiągnięcia organizacyjne nagrodę zespołową I stopnia.

Członek grupy sterującej i opiekun modułu w partnerskim projekcie badawczym realizowanym przez Uniwersytet Zielonogórski i Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego „Życie Lubuszan. Współczesność i perspektywy”.

Mediator rodzinny w Ośrodku Mediacyjno-Doradczym w Zielonej Górze, członek założyciel                         i były prezes Zielonogórskiego Stowarzyszenia Mediatorów „Batna”. Autorka i koordynatorka wielu programów na rzecz popularyzacji idei mediacji rodzinnej w województwie lubuskim. Członek Zespołu ds. Opracowania Strategii Polityki Społecznej w Województwie Lubuskim do 2011 roku.

Zainteresowania pozanaukowe: turystyka górska, rowerowa, narciarstwo, dobra literatura.

Motto życiowe – zmienia się w zależności od okoliczności.

44581833_1957587817644050_4205132566035955712_o-247x300.jpg

Dr Ewa Szumigraj, adiunkt. Absolwentka Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. T. Kotarbińskiego w Zielonej Górze, kierunek: pedagogika w zakresie pracy socjalnej, magisterium (1997 r.) z zakresu pedagogiki, poradnictwa. Stopień naukowy doktora uzyskała  w roku 2007 na podstawie rozprawy pt. „Strategie radzenia sobie matek osób uzależnionych od narkotyków”, promotor: prof. dr hab. Alicja Kargulowa. Absolwentka studiów podyplomowych z zakresu poradnictwa i edukacji seksualnej na Uniwersytecie Opolskim, oraz licznych szkoleń i kursów z zakresu poradnictwa i terapii.

Zainteresowania badawcze skupia wokół poradnictwa i poradoznawstwa, fenomenu zaradności. Realizowane projekty własne: badanie społecznych sieci wsparcia, poradnictwa w warunkach pozornie nie sprzyjających działaniom o charakterze wsparcia.

Członek Naukowego Towarzystwa Poradoznawczego (NTP), oraz Lubuskiego Towarzystwa Naukowego. Współpracuje z kilkoma organizacjami pozarządowymi, w tym z Towarzystwem Rozwoju Rodziny, w którym pracuje jako doradca w Punkcie Konsultacyjno- Diagnostycznym w zakresie HIV, szkoleniowiec i terapeuta.

W latach 2010- 2011 – opiekun Koła Naukowego Poradoznawców i Terapeutów WSPAK.

Indywidualna Nagroda Rektora UZ, II stopnia, za rok 2010/2011, zaś w roku 2016 nagroda zespołowa I stopnia za osiągnięcia organizacyjne.

Ważniejsze publikacje:

  • Edukacyjne prowokacje: wykorzystanie etnografii performatywnej w procesie kształcenia doradców, Elżbieta Siarkiewicz, Ewa Szumigraj, Daria Zielińska-Pękał, Kraków: Oficyna Wydaw. „Impuls”, 2012.
  • Współuzależnienie matek narkomanów, Ewa Szumigraj, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2010.

Publikuje pod podwójnym nazwiskiem: Ewa Trębińska-Szumigraj.

Prywatnie interesuje się muzyką jazzową, ogrodnictwem. Jej pasją są biegi długodystansowe: dystanse 10km – 100+ km, biegi uliczne, górskie, na orientację. Dwukrotna zdobywczyni 3 miejsca w kategorii kobiet K40 w Ultramaratonie Karkonoskim: dystans mini 21 km (2014) i dystans ultra 52 km (2015). Finalistka Ultramaratonu Nowe Granice 103 km (2016) w Zielonej Górze.

Motto życiowe, maksyma credo: Ciesz się każdą chwilą, ta chwila to twoje życie.

marcin_szumigraj-1-200x300.jpg

Dr Marcin Szumigraj, adiunkt, absolwent Wydziału Nauk Historycznych i Pedagogicznych Uniwersytetu Wrocławskiego z wykształcenia pedagog. Doktorat w dziedzinie nauk humanistycznych uzyskał  w roku 2007 na podstawie rozprawy Dwa poziomy poradnictwa kariery na Wydziale Nauk Pedagogicznych i Społecznych Uniwersytetu Zielonogórskiego.

W podejmowanych badaniach koncentruje się na społecznej funkcji poradnictwa oraz mechanizmach jego funkcjonowania. Zajmuje się badaniami poradoznawczymi, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań kulturowych w organizacji pomocy społecznej. Interesuje się efektywnością i skutecznością pomocy społecznej, rozwojem zawodowym pracowników socjalnych. W badaniach wykorzystuje głównie strategie jakościowe (metodę dokumentarną, analizę treści, metodę biograficzną). Brał udział w projekcie badawczym Życie Lubuszan 2012.

Jest członkiem Stowarzyszenia Doradców Szkolnych i Zawodowych RP, Towarzystwa Rozwoju Rodziny, Lubuskiego Towarzystwa Naukowego. Jest także członkiem-założycielem Naukowego Towarzystwa Poradoznawczego, w którym przez pierwszą kadencję pełnił funkcję wiceprzewodniczącego. Był koordynatorem wydziałowym Festiwalu Nauki w latach 2009-2011, sekretarzem organizowanych wraz z Zakładem Animacji Kultury i Andragogiki Letnich Szkół Andragogów i Poradoznawców w latach 2008 – 2015 r., współorganizował III Transdyscyplinarne Spotkania Badaczy Jakościowych w 2014 r. Za osiągnięcia organizacyjne otrzymał nagrodę Rektora Uniwersytetu Zielonogórskiego za rok akademicki 2009/2010, zaś w roku 2016 nagrodę zespołową.

Od 2011 roku pracuje także w Rodzinnym Ośrodku Diagnostyczno-Konsultacyjnym (obecnie Opiniodawczym Zespole Sądowych Specjalistów) w Sądzie Okręgowym w Zielonej Górze.  Jest autorem publikacji z zakresu poradoznawstwa, poradnictwa kariery, pomocy społecznej. Wraz z Ewą Trębinską-Szumigraj i Darią Zielińską-Pękał współredagował Rocznik Lubuski T. 41 cz 1. W poszukiwaniu dróg i inspiracji.

Ważniejsze publikacje:

  • Poradnictwo kariery. Systemy i sieci. Warszawa 2011.          
  • O problemie w poradnictwie [w:] Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu: podręcznik akademicki,  red. nauk. Alicja Kargulowa, Warszawa 2009.
  • Zastosowanie metody dokumentarnej w badaniach poradoznawczych [w:] Dyskursy młodych andragogów. T. 9 / red. nauk. Małgorzata Olejarz, Zielona Góra: Oficyna Wydaw. Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2008.
  • Niewolnik korporacji i outsider, czyli kim być w świecie (bez) zatrudnienia, albo o produktach edukacji [w]: Rynek i kultura neoliberalna a edukacja red. nauk. Alicja Kargulowa, Stefan M. Kwiatkowski, Tomasz Szkudlarek, Kraków 2005.
  • Poradnictwo jako subtelny instrument sprawowania władzy [w:] Z podstaw poradoznawstwa  z. 2, red. B. Wojtasik, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. Wrocław 1998.

Prywatnie interesuje się historią najnowszą, socjologią, literaturą faktu, w wolnych chwilach jeździ rowerem.

daria_zielinska-pekal-1-200x300.jpg

Dr Daria Zielińska-Pękał, adiunkt. Absolwentka Wydziału Nauk Historycznych i Pedagogicznych na Uniwersytecie Wrocławskiem. Tytuł naukowy doktora w dziedzinie nauk humanistycznych uzyskała na Uniwersytecie Zielonogórskim (na podstawie rozprawy pt. Przekaz telewizyjny w odbiorze młodzieży gimnazjalnej). Związana jest ze środowiskiem poradoznawców.

Krytyce i analizie poddaje poradnicze treści kreowane w przekazach medialnych. Realizowała projekt badawczy pt. Poradnictwo zapośredniczone.

W 2016 roku otrzymała nagrodę zespołową I stopnia za osiągnięcia organizacyjne.

Jest członkinią-współzałożycielką Naukowego Towarzystwa Poradoznawczego (aktualnie wchodzi w skład zarządu). Jest członkinią Lubuskiego Towarzystwa Naukowego. Pracuje również w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej im Witelona w Legnicy na Wydziale Nauk Społecznych i Humanistycznych.

Jest nauczycielem mianowanym; ma 6-letnie doświadczenie w pracy na stanowisku pedagoga szkolnego. Współtworzyła m.in. projekt pt „Szkoła Trenera dla nauczycieli” (POKL, priorytet IX, działanie 9.4.). Była ekspertem do spraw metodyki w projekcie pt. „Nowoczesne rozwiązania w doradztwie zawodowym” (POKL, priorytet III, działanie 3.4). Jest współautorką narzędzia diagnostycznego i materiałów metodycznych wspomagających proces rozpoznawania predyspozycji i zainteresowań zawodowych uczniów i osób dorosłych (pt. Kalejdoskop kariery).

Związana jest też ze środowiskiem terapeutów. Ukończyła naukę w Szkole Pomocy Psychologicznej w zakresie procesu grupowego i terapii Gestalt we Wrocławiu. Jest członkiem Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach. Ukończyła podstawowy i zaawansowany kurs Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach; jest terapeutą w trakcie certyfikacji.

Ważniejsze publikacje:

  • Poradnictwo zapośredniczone w świetle koncepcji mediatyzacji Winfrieda Schulza, [w:] Dyskursy Młodych Andragogów nr 16, pod red. M.Olejarz, S.Słowińskiej, E.Paprzyckiej, Zielona Góra  2015.
  • Edukacyjne prowokacje. Wykorzystanie etnografii performatywnej w kształceniu doradców, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012, (współautorstwo z Elżbietą Siarkiewicz i Ewą Szumigraj).
  • Refleksje o poradnictwie debiutujących doradców, pod red. D. Zielińskiej-Pękał, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2009.
  • Poradnictwo a świat mediów, czyli o poradnictwie zapośredniczonym [w:] Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu: podręcznik akademicki, pod red. nauk. Alicji Kargulowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
  • Iluzje – Interpretacje – Iluminacje. O przekazie telewizyjnym – badacze i gimnazjaliści, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2007.
  • Prywatnie – miłośniczka dobrej książki i pasjonatka słów. Wierzy, że w końcu kiedyś napisze i wyda swoją własną (nie zawodową) książkę.

Motto życiowe: „Nie wierzę w cuda, wierzę jednak, że cuda można sobie wypracować”.

Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego" POWR.03.05.0-00-00-Z014/18